Over het project

Kasteel Loenersloot (Collectie Het Utrechts Archief)

Samenvatting

De leerlingen van groep 7 en 8 onderzoeken een buitenplaats in hun eigen omgeving. Wie woonden er en hoe was het leven op zo’n buitenplaats? Ze leren ze over het leven van rijke burgers in de 17de en 18de eeuw, die de zomers doorbrachten in hun riante huizen vol kunst en met een prachtige parktuin. Ze bedenken welke waarde dit culturele erfgoed heeft voor de omgeving en henzelf. Bekijk les 4 om te zien naar welk eindproduct(en) de leerlingen (kunnen) toewerken.

 

Lessenoverzicht

  • Les 1. Wat is een buitenplaats?: Nadat de opdracht aan de leerlingen is gegeven krijgen ze informatie over buitenplaatsen in het algemeen.
  • Les 2. Buitenplaats bij jou in de buurt: De leerlingen onderzoeken de buitenplaats in hun eigen omgeving.
  • Les 3. Het bezoek aan de buitenplaats: Na het bezoek hebben de leerlingen genoeg informatie verzameld om een mening te vormen.
  • Les 4. Wat vertel je?: De leerlingen laten hun presentatie zien aan de klas.

 

Praktische informatie

Bekijk het rooster.

  • De voorbereidingslessen op school zijn onmisbaar, dus zorg dat je voorafgaand aan het bezoek les 1 en 2 hebt gedaan.
  • Lees les 3 voordat je op pad gaat, zodat je goed voorbereid bij Kasteel Loenersloot komt.

 

Vakverbinding en 21e-eeuwse vaardigheden

Dit project kan aansluiten bij:

 

Denk ook aan thema’s als: wonen, Gouden Eeuw, VOC-tijd, (zomer)vakantie, vrije tijd, rijk en arm, regenten, pronken met rijkdom.

 

 

Waarderingsformulieren

Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht zijn benieuwd naar je mening over dit project en het lesmateriaal. Wat was goed? En wat kan beter? Vul het waarderingsformulier in.

 

Canon

Canonplaat

Dit project sluit aan bij een venster uit de nationale canon, www.entoen.nu; Buitenhuizen. Kijk ook eens bij de regionale canon. Als je bij deze link op de button ‘voor docenten’ klikt, kan je zien bij welke methoden Buitenplaatsen aansluit, of zelfs delen kan vervangen.