Les 4 Wat vertel je?

Lesinhoud
De leerlingen reflecteren op hun opgedane kennis en geven hun eigen mening in woord en beeld over wat zij bijzonder vinden aan een buitenplaats.
Lesdoelen
Leerlingen denken na over wat zij waardevol vinden aan buitenplaatsen en wat zij erover willen vertellen aan anderen.
Benodigdheden
  • (knutsel)materiaal om hun verhaal in woord en beeld te brengen
  • computers als er een keuze voor een digitale verwerking wordt gemaakt
  • de website tooly waarop 21 digitale tools met uitleg en voorbeelden
Werkwijze
Een verwerkingsopdracht voor de hele klas of de groepjes mogen een eigen verwerking kiezen.
Tijd
Dat is afhankelijk van de opdracht die je kiest.
Voorbereiding
Bedenkt of je de leerlingen voor een verwerking laat kiezen of zelf een vorm kiest.

 

Bespreek het bezoek na met de leerlingen. Wat vonden ze ervan? Was de buitenplaats zoals ze hadden verwacht na hun onderzoek? Hebben ze nieuwe dingen geleerd?

 

Wat vind jij waardevol aan de buitenplaats?

Als laatste onderdeel in het creatief proces is het belangrijk om te reflecteren. Zo maken de leerlingen zich de lesstof eigen en leren ze hun eigen mening in woord en beeld weer te geven. Elk groepje heeft inmiddels genoeg informatie verzameld om te vertellen wat zij interessant vinden aan de buitenplaats. Wat maakt zo’n buitenplaats waardevol voor hun omgeving? Waarom zou dit behouden moeten blijven?

Voor de verwerking kunnen de groepjes kiezen wat ze willen doen. Uiteraard kun je als leerkracht ook een keuze maken en de klas allemaal dezelfde verwerking laten doen. Er zijn veel mogelijkheden, digitaal of op papier. Op de website Tooly van Kunst Centraal staan 21 digitale tools om mee te werken. Er staat een korte uitleg per tool, een link naar de tool en een voorbeeld van een uitwerking.

 

 

Verwerking

De leerlingen:

  • maken een poster of tijdschrift met de highlights en bijzonderheden. Hiervoor kunnen ze plakken en knippen maar ook de tool Jilster gebruiken (de voorkant om een tijdschrift op te maken werkt goed om een poster vorm te geven).

of

  • schrijven een blog/maken een vlog waarin ze hun ervaringen tijdens het proces vastleggen.
  • maken een lofgedicht – in de 18d eeuw schreven veel dichters een lofgedicht na hun bezoek waarin ze de schoonheid van de buitenplaats bejubelden.
  • schrijven een advies of maken een powerpoint presentatie over waarom de buitenplaats zou moeten blijven en wat zij er bijzonder aan vinden.
  • produceren een promotiefilmpje met foto’s, tekst en gesproken woord.
  • maken een interactieve poster van hun belevenissen en wat ze belangrijk vinden in Thinglink. Of de klas maakt een gezamenlijke thinglink.
  • maken een audiotoer in Izi travel.

en natuurlijk kunnen ze ook zelf een passende verwerking bedenken.

Tot Slot

Laat de leerlingen trots zijn op hun verwerkingsopdracht en het presenteren. Sluit het project af door bijvoorbeeld:

  • de klas de presentaties te laten tonen aan een andere groep.
  • ouders uit te nodigen en de leerlingen te laten presenteren wat ze weten en bijzonder vinden.