Culturele omgeving: waarom?

Door je culturele omgeving bij je onderwijs te betrekken haal je een bron van kennis, inspiratie en expertise in school. Daarbij vergroot je de betrokkenheid van kinderen bij de plek waar ze wonen. Het is de omgeving waarin ze zich bewegen, spelen, ontdekken, onderzoeken en dat alle kinderen samen verbindt. Bovendien versterk je hun vaardigheden.

“Iedereen leeft, ook al is zijn omgeving dezelfde, toch in een andere wereld.”
Arthur Schopenhauer

 

Een bron van expertise en inspiratie

Elke gemeente heeft een rijkdom aan mensen en organisaties met kennis en expertise op allerlei terreinen. Zij brengen de lesstof letterlijk tot leven. Uit een boek leren over de waterlinie is heel anders dan met een beheerder rondlopen op een van de forten. Bij de resten van een kasteelruïne ontdekken over hoe het daar vroeger aan toe ging maakt het tastbaar. Een boek lezen wordt toch bijzonderder als je de schrijver ervan in levenden lijve ontmoet. Een landschapsschilder kan de leerlingen een heel nieuwe blik geven op het landschap om hen heen. En zet eens een professionele danser naast de kinderen en kijk wat er gebeurt.

Betrokkenheid

Hoe meer je weet van je eigen plek, hoe meer je je ermee verbonden voelt. Kijk maar eens met de leerlingen naar de gevels van de huizen in de wijk. Wat zijn de verhalen achter deze gevels? Zaten er onderduikers in dit huis in de Tweede Wereldoorlog? Was hier vroeger een bakker en hoe ging hij te werk in die tijd? En wie werken er eigenlijk in dat statige kantoor? Je fietst toch anders langs plekken als je weet wie er wonen en werken…

Vaardigheden versterken

Plekken en personen van buiten doen een beroep op het onderzoekend leren, de creatieve kracht, het kritisch denken en de sociale en culturele vaardigheden van kinderen. Niet alleen de waarneming, maar ook de verbeelding wordt gestimuleerd.