Hoe brengen we het in kaart?

Er zijn verschillende manieren om wat je weet vast te leggen. Hieronder een paar voorbeelden van hoe je alle kennis die er in het team is bij elkaar kan brengen in een overzicht. Handig voor nieuwe leerkrachten!

 

Kies de manier die past bij je team en je school. Bijvoorbeeld:

  • Wil je eenvoudig? Gebruik een tabel! Zet erin wie er in de omgeving aan partners zijn en wat de eigen omgeving karakteriseert. Bijvoorbeeld: Schema: wat is mijn culturele omgeving en Schema: wie in culturele omgeving.
  • Wil je een rijker document? Maak dan een excelschema. Daarin zet je onder meer contactgegevens, de (doel)groep waarvoor het interessant is, welk lesmateriaal er is, eventuele links, etc. Bijvoorbeeld: Wie Wat Waar in je Culturele Omgeving
  • Meer kunstzinnig? Maak je een eigen kaart. Gebruik als ondergrond een stadsplattegrond of kaart van de gemeente. Plaats hierop foto’s, geeltjes, tekst, tekeningen en meer om plekken en personen in kaart te brengen.
  • Behoefte aan een digitale kaart? In Google drive kun je een google maps kaart maken met pins op plekken die belangrijk zijn. Bij de pin kun je een foto opladen en informatie toevoegen. Landschap Erfgoed Utrecht heeft hiervoor een handleiding. Voor meer informatie mail naar onderwijs@landschaperfgoedutrecht.nl
  • Wil je je kaart echt een plek geven in school? Bestel dan een grote magneetkaart van de omgeving van je school. Dit kan bij Landschap Erfgoed Utrecht. Zij hebben een pakket ‘Verover je omgeving’ waarin een magnetische plattegrond van de gemeente. Voor meer informatie klik hier.

 

TIP: Maak een exclusieve kaart van je buurt met leerlingen!

Neem een behangrol of andere grote rol papier en scheur er per groepje een flink stuk af. Teken een gedeelte van het dorp, stad of wijk waar je woont.
Inspiratie:

  • Maak de kaart alleen van woorden
  • Teken een geurenkaart van je buurt
  • Gebruik alleen ronde vormen in de buurt
  • Teken opvallende vensterbanken van de buurt
  • Kies wat jij bijzonder vindt aan jouw omgeving en teken dat, zodat er een kaart met veel smaakjes ontstaat.

Uit: De kunst van het verdwalen, Anne Graswinkel, Jeffrey Deelman, Jelle F. Post, Else Boekema, 2018 p. 70-71