Les 1 De Beat creator

Lesinhoud
Deze les is de opmaat voor het maken van een eigen muziektrack in de Elektruck. De leerlingen maken kennis met beat creating en manieren van digitaal muziek maken. Dit doen ze door filmpjes te bekijken van een student beat creating en van een aantal bekende artiesten.
Lesdoelen
  • De leerlingen kunnen vertellen wat een beat creator is, hoe hij te werk gaat, welke tools hij gebruikt en waar hij zijn inspiratie vindt.
  • De leerlingen kunnen aangeven wat hen aanspreekt en waarom.
Benodigdheden
Activiteiten
  1. Over de Elektruck
  2. De beat creator
  3. Nog meer filmpjes
  4. Zelf kijken
Tijd
45 minuten
Voorbereiding

1. Over de Elektruck

Vertel dat over een paar weken de Elektruck op school komt. De Elektruck is een oude stadsbus, waarin computers met muziekprogramma’s staan.
Laat het filmpje met de fotocollage van de Elektruck zien voor een impressie:

elektruck filmpje fotocollage
Een fotocollage van de opbouw van de Elektruck

Vertel dat de leerlingen in een workshop in de Elektruck een eigen muziektrack gaan maken.
Om de workshop goed voor te bereiden, gaan ze veel filmpjes bekijken om te zien hoe een beat gemaakt kan worden en om te bedenken wat ze zelf zouden willen maken.

 

2. De beat creator

Bekijk met de groep het filmpje van de student beat creating en student vocals van de Herman Brood Academie:

Stel de volgende vragen:Illustratie_bespreken

  • Wat en/of wie heb je gezien?
  • Wat heb je gehoord?
  • Wat doet Mamie?
  • Hoe schrijft zij liedjes?
  • Waar let zij op?
  • Wat doet Tom?
  • Wat gebruikt hij bij het maken van een beat?
  • Waarom maken Tom en Mamie muziek?
  • Wat vinden zij belangrijk bij het maken van (hun) muziek?
  • Ken je deze soort muziek?
  • Heb je wel eens op de computer of op een tablet/telefoon muziek gemaakt?

 

Toms computer [elektruck]Hier kun je het hele nummer van Tom Ven beluisteren en meelezen met de lyrics: Say

Tom maakt zijn muziek met het muziekprogramma Ableton Live. In de Elektruck gaan de leerlingen ook met dit programma aan de slag. Zij gebruiken dus hetzelfde programma als de beat creator!

 

3. Nog meer filmpjes (verrijking)Illustratie_invullen

Vertel dat er verschillende manieren zijn om digitale muziek te maken.
Op de leerlingenpagina De Elektruck on tour staan een aantal filmpjes van artiesten die op verschillende manieren muziek maken. Laat de leerlingen (in tweetallen of alleen) deze filmpjes bekijken en nadenken over de volgende vragen. Geef hun hiervoor het werkblad Filmpjes kijken artiesten (pdf).

  • Herken je dingen die Tom en Mamie van de Herman Brood Academie vertelden?
  • Wat? En wat niet?
  • Hoe wordt de muziek hier gemaakt?
  • Wat is hetzelfde? Wat is anders?
  • Welke muziek vind je leuk/mooi/cool/stom/…? Waarom?

 

4. Zelf kijkenIllustratie_filmpje

Geef de leerlingen twee opdrachten mee naar huis:

  1. Luister naar een favoriet nummer.
    Herken je dingen die je in de filmpjes hebt gezien?
    Hoor je hoe de muziek is gemaakt?
    Wat in dit nummer vind je zo goed?
  2. Bekijk op de leerlingenpagina De Elektruck on tour de muziek-apps en muziekprogramma’s.
    Ga eens aan de slag en kijk wat je kunt maken.

In de volgende les kijk je hier samen met de leerlingen op terug.