Les 2 Je eigen stijl

Lesinhoud
Je bekijkt en beluistert met de leerlingen nog een aantal filmpjes en muziekstukken. Zo ontdekken de leerlingen waar een muziekstuk uit bestaat en hoe het kan worden opgebouwd. Daarna maken de leerlingen in tweetallen een opzet voor hun eigen beat, die ze in de Elektruck gaan bedenken.
Lesdoelen
  • De leerlingen kunnen vertellen hoe een muziekstuk kan worden opgebouwd.
  • De leerlingen kunnen vertellen wat samples zijn en wat je ermee kunt doen.
  • De leerlingen bedenken (met zijn tweeën) wat het uitgangspunt voor hun muziekstuk zal zijn.
Benodigdheden
Activiteiten
  1. Hoe wordt muziek gebouwd?
  2. Samples: bouwstenen
  3. Je eigen stijl
Tijd
45 minuten Je kunt de opdrachten ook verspreiden over verschillende momenten in de week.

Vooraf

Vraag wie er thuis naar de leerlingenpagina heeft gekeken:

  • Wie heeft er nog filmpjes gekeken?
  • Wat vond je er van?
  • Wie heeft er een muziekprogramma geprobeerd?
  • Wat heb je gedaan?
  • Hoe was het om te doen?

 

1. Hoe wordt muziek gebouwd?  (10 minuten)Illustratie_luisteren

Vertel:
Muziek is een bouwwerk van muzikale bouwstenen: er is een basis (het fundament: meestal de drum en de bas), een tussenlaag (de muren: vaak gitaar, keyboard, strings, brass) en een melodie (het dak: zang, rap, een solo-instrument).
Muziek is ook een verhaal: er is een begin (waarbij meestal niet alles tegelijk voluit speelt, maar de instrumenten om de beurt erbij komen), een midden (waar alles lekker loopt en alle instrumenten spelen; soms gebeurt er iets verrassends) en een eind (waar het muziekstuk langzaam steeds zachter wordt (uitfaden) of juist met een klapper eindigt).

Bekijk en beluister 2 nummers en bespreek:

  • Hoe is dit nummer opgebouwd?
  • Wat zijn de bouwstenen?
  • Hoe begint het, wat is het midden en hoe eindigt het?
  • Welke instrumenten hoor je?
  • In welke volgorde?

Alors on danse van Stromae:
stromae making of alors on danse [elektruck]

Beardyman:
beardyman [elektruck]

It don’t mean a thing van Joe Jackson en Iggy Pop:

Canon & Gigue in D van Pachelbel:

 

Elke soort muziek bestaat dus uit bouwstenen, of het nu een klassiek stuk is van heel lang geleden of een dancenummer van nu.

 

2. Samples: bouwstenen (5 minuten)Illustratie_filmpje

  • Wanneer je muziek maakt op de computer of met een app, gebruik je samples.
    Vraag wie weet wat samples zijn.
    Samples zijn stukjes bestaande muziek die je steeds opnieuw kunt gebruiken. Je kunt ze sneller of langzamer maken, hoger of lager, en je kunt er een ander geluid van maken. Samples zijn de bouwstenen voor een digitaal muziekstuk.

Ableton Tom [elektruck]

  • Op de leerlingenpagina De Elektruck on tour staat een aantal samples waarmee de leerlingen in de Elektruck aan de slag gaan: elektruck.com/samples.  Laat hen hiernaar luisteren bij de volgende opdracht: Je eigen stijl.

Extra:

Op de leerlingenpagina staan ook een aantal eenvoudige muziek-apps. Laat de leerlingen deze apps op verschillende momenten uitproberen:

  • Welke samples zijn er?
  • Welke samples passen bij elkaar?
  • Wanneer zijn er te veel samples bij elkaar, en wanneer te weinig?
  • Hoe kun je een beat goed opbouwen?

In dit filmpje van Schooltv vertelt dj Don Diablo over sampling:

dj diablo sampling

 

3. Je eigen stijl (voorbereiding voor volgende les, 30 minuten)Illustratie_werkblad-invullen

De beat creator en de vocalist van de Herman Brood Academie hebben een eigen inspiratiebron voor hun muziek. Waarom willen zij ook alweer muziek maken?

In de volgende les gaan de leerlingen aan de slag in de Elektruck. Ze bedenken dan zelf een beat. Dit doen ze in tweetallen.
Als voorbereiding maken de leerlingen een opzet voor de beat. Ze beschrijven hun inspiratie, maar ook al specifieke samples / instrumenten of teksten die ze willen gebruiken.
Hoe duidelijker de leerlingen beschrijven wat ze willen maken, hoe effectiever ze in de Elektruck aan de slag kunnen.

 

Tip: ze kunnen ook een online-mindmap maken: www.mindomo.com/nl/. Hiervoor moet je eerst zelf een gratis account aanmaken en dan de link aan de leerlingen geven. In deze mindmap kunnen ze ook filmpjes en muziekfragmenten toevoegen.
Een voorbeeld: mindomo mindmap mijn-stijl.
mindomo mindmap mijn stijl

De leerlingen nemen hun opzet mee naar de workshop in de Elektruck.

Samplebibliotheek

In de Elektruck werken de leerlingen met het programma Ableton Live. In dit programma zit een samplebibliotheek, waaruit de leerlingen kunnen kiezen.
In deze bibliotheek zitten ook samples van Tom Ven, de student die in het filmpje van de Herman Brood Academie te zien is.
Naast samples uit de bibliotheek kunnen de leerlingen ook hun eigen geluiden opnemen: hun stem, een instrument of een voorwerp.