Les 4 Showtime

Lesinhoud
De leerlingen laten de resultaten uit de Elektruck aan elkaar horen. Je praat met hen over het proces: van idee naar beat. De leerlingen kunnen op verschillende manieren met de de beat verdergaan.
Lesdoelen
  • De leerlingen presenteren hun beat aan elkaar.
  • De leerlingen kunnen benoemen hoe hun beat tot stand is gekomen. Ze geven daarbij ook aan welke elementen goed gingen, welke minder waren, en hoe ze dit hebben opgelost.
  • De leerlingen kunnen hun beat verrijken met livemuziek, tekst of beeldmateriaal.
Benodigdheden
Activiteiten
  1. Laat maar horen
  2. Van idee naar beat
  3. Je beat met...
Tijd
45 minuten
Voorbereiding
Zet de resultaten van de workshop op de website: on tour in Wijk bij Duurstede en Leusden klaar om te bekijken.

1. Laat maar horenIllustratie_presenteren

Laat de beats, die de leerlingen hebben gemaakt, horen: resultaten van de workshop op de website: on tour in Wijk bij Duurstede en Leusden.

De leerlingen vertellen bij hun beat kort wat ze hebben gemaakt:

  • Voor wie is de beat?
  • Waarom heb je dit gemaakt?
  • Wat voor geluiden of samples heb je gebruikt?
  • Wat vindt de rest ervan?
  • Zijn er veel verschillen tussen de beats?

 

2. Van idee naar beatIllustratie_bespreken

Bespreek de beats en het proces. Je kunt dit klassikaal doen, of de leerlingen in groepjes laten uitwisselen. Koppel in dat geval een aantal opvallende ervaringen terug in de hele groep.

  • Ben je tevreden met je eigen beat?
  • Is het geworden wat je van tevoren had bedacht?
  • Wat is hetzelfde gebleven en wat is anders geworden?
  • Hoe ben je in de Elektruck te werk gegaan:
    • Wist je precies wat je wilde doen?
    • Kon je snel de samples vinden die je wilde gebruiken?
    • Heb je veel dingen uitgeprobeerd?
    • Kon je makkelijk kiezen?
    • Wat vond je de makkelijkste keus en waar heb je lang over getwijfeld?
  • Wat heeft je het meest geholpen in de Elektruck?

 

 

3. Tips: je beat met…

Met de gemaakte beat kun je verschillende dingen doen om hem uit te breiden. Hieronder staan een aantal tips, werkvormen en links. De leerlingen kiezen wat ze aan hun beat willen toevoegen.

 

a. Je beat met livemuziek

In de workshop van de studenten van de Herman Brood Academie kunnen de leerlingen gewerkt hebben met bodyclapping, beatboxing en andere manieren van met je lijf beats maken. Dit kunnen ze toepassen in deze opdracht.

  • Luister naar de beat:
    • Wat voor tempo heeft de beat?
    • Wat voor samples zijn er gebruikt?
    • Wat voor geluiden passen er nog bij?
  • Bouw een ritme zoals je de beat hebt gebouwd.
  • Zorg dat je eigen geluiden goed te horen zijn bij de beat.

 

b. Je beat met tekst

De beat kan de begeleiding worden van een lied, rap of gedicht:

  • Luister wat voor sfeer de beat heeft.
  • Bedenk wat voor soort tekst bij de beat past.
  • Schrijf een tekst die bij jou en de beat past. De tekst mag rijmen, maar het hoeft niet.
  • Zorg dat je de tekst goed kunt uitspreken bij de beat:
    • Passen de woorden bij het ritme?
    • Moet je sommige woorden wat sneller uitspreken, andere wat langzamer?
    • Misschien moet je tussen de zinnen door even pauzeren.

 

c. Je beat met beweging

De leerlingen kunnen ervoor kiezen om een dans of bewegingsritme bij hun beat te maken:how to move hip hop [elektruck]

  • Luister wat voor sfeer de beat heeft.
  • Bedenk wat voor soort dans of beweging bij de beat past.
  • Probeer bewegingen uit. Hier kun je inspiratie vinden voor bijvoorbeeld hiphopdans.
  • Kies een aantal bewegingen uit die je goed kunt maken.
  • Herhaal de bewegingen een aantal keer.
  • Passen de bewegingen op de muziek?

 

d. Je beat met foto’s

Je kunt een fotopresentatie maken bij de beat:

  • Luister wat voor sfeer de beat heeft.
  • Wat voor foto’s of beeld past bij de beat?
  • Zoek op internet foto’s die je bij de beat vindt passen.
  • Verzamel deze op de computer.

Er zijn verschillende manieren om foto’s en muziek te combineren:

  • PowerPoint:
    • Maak een powerpointpresentatie van de foto’s: zet de foto’s in de volgorde die jij het beste vindt passen.
    • Klik op ‘invoegen’.
    • Klik op ‘audio’.
    • Kies ‘audio uit bestand’.
    • Klik op het luidsprekertje in de dia.
    • Kies bij ‘afspelen’: automatisch
  • Windows Live Movie Maker
    Dit is gratis videobewerkingssoftware. Je moet het programma downloaden en installeren. Daarna kun je het gebruiken voor het bewerken van video’s, samenvoegen van clips, omzetten van audiobestanden in videoformaten, voor het maken van complexe video-effecten, en nog veel meer.
    Hulp nodig? Lees de Handleiding Windows Live Movie Maker (pdf).