Les 3 De kunstenaar in de klas

Lesinhoud
Tijdens deze les komt een van de kunstenaars, Hilde of Krista, in de klas. De kunstenaar heeft twee 3D-printers bij zich. Eerst vertelt ze over haar werk als kunstenaar. Daarna laat ze voorbeelden zien die gemaakt zijn met de 3D-printer.
Lesdoelen
  • De leerlingen worden onderdeel van een creatief proces door middel van kijken, schetsen, maken, reflecteren.
  • Ze maken een ontwerp voor een 3D-print dat voldoet aan een aantal eisen.
  • Ze leren werken met het tekenprogramma Doodle3D.
  • De leerlingen zien in de praktijk hoe een 3D-printer te werk gaat.
Benodigdheden
De kunstenaar neemt mee:
  • 2 Ultimaker2Go’s
  • filament
  • verlengsnoeren
  • 3D-tekenpennen
  • 2 tablets
  • voorbeelden 3D-prints
  • voorbeelden structuren
Nodig in de klas:
  • 2 lege tafels
  • digibord
  • wit tekenpapier en potloden
Tijd
90 minuten
Voorbereiding
  • Zorg dat de in les 2 gemaakte werkbladen met eerste ontwerpen van de leerlingen klaarliggen.
  • Spreek voor de les begint met de kunstenaar de taakverdeling door. Zij neemt niet de les over, ze is te gast in jouw les. Het helpt als je als leerkracht actief meedoet in de les.

Vooraf

Het is een uitdaging om alle kinderen iets te laten 3D-printen, omdat de printer best lang over één print doet. Daarom vraagt de kunstenaar de kinderen om allemaal een klein onderdeeltje te ontwerpen voor één groter kunstwerk, dat na het bezoek aan de klas zal ontstaan in de werkplaats van de kunstenaars. Een aantal ontwerpen zal daadwerkelijk geprint worden, de rest van de ontwerpen printen de kunstenaars in hun atelier.

Werkwijze

  • Voor de les begint spreek je met de kunstenaar de les door.
  • Als leerkracht doe je actief mee in de les. De kunstenaar is tijdens het actieve deel van de les druk met het begeleiden van het 3D-printen. De kinderen die daar niet mee bezig zijn, krijgen van de kunstenaar een opdracht waar zij zelfstandig aan kunnen werken. Het is fijn als je daarbij een oogje in het zeil houdt.
  • Aan het einde van de les neemt de kunstenaar de door de kinderen gemaakte 3D-prints en de ontwerpen in de IPad mee naar haar werkplaats om ze samen te voegen tot één groot kunstwerk. Natuurlijk blijft er ook een 3D-print (bijvoorbeeld een naambordje voor de groep) achter in de klas.
  • De kunstenaars houden de kinderen op de hoogte van hun werkproces via de leerlingenpagina van Doodle3D LAB. Als er een update is, sturen de kunstenaars hier een e-mail over.

 

In de lesIllustratie_onderzoeken

  • Hilde of Krista vertelt de leerlingen over haar werk als kunstenaar. Ze laat voorbeelden zien van wat de 3D-printer heeft geprint. Ze grijpt terug op het filmpje en vertelt over het onderzoek dat ze met haar zus is gestart.
  • In het filmpje hebben ze de kinderen om hun hulp gevraagd. De leerlingen hebben daarom een ontwerp gemaakt voor een stukje huid voor de nieuwe diersoort. De kinderen werken dit ontwerp verder uit door eerst onderzoek te doen in Doodle3D LAB: ze onderzoeken verschillende structuren.
  • Daarna perfectioneren ze hun ontwerp op papier. Ze gebruiken het tekenprogramma Doodle3D om hun ontwerp op te slaan. Een aantal ontwerpen wordt naar de 3D-printer gestuurd, die het stukje structuur uitprint. De overige ontwerpen printen de kunstenaars in hun atelier uit.
  • De kinderen die niet aan het werk zijn in Doodle3D LAB, maken aan hun eigen tafel een gedetailleerde tekening van hoe het fantasiebeest er in hun ogen uit moet zien.
  • Aan het einde van de les verzamelt Krista of Hilde alle stukjes structuur die geprint zijn. Ze bespreekt de gemaakte tekeningen en kijkt hoe ze met de gesprinte stukje al een kleine compositie kan bouwen.
  • Tot slot neemt Hilde of Krista de printjes en de ontwerpen mee en gaan de zussen samen werken aan een fantasiebeestje. Zij houden de leerlingen op de hoogte van dit proces op de leerlingenpagina van Doodle3D LAB met foto’s en filmpjes. Als alle klassenbezoeken geweest zijn en alle fantasiebeestjes af zijn, wordt de kudde onthuld op een publieke plek in de gemeente. Daarover volgt meer informatie.