Les 1 De Vindselman

Lesinhoud

De leerlingen bekijken een filmpje over de Vindselman en gaan in hun eigen omgeving op zoek naar vindsels.

Lesdoelen
Na de les zijn de leerlingen in staat om:
  • te vertellen wat de Vindselman doet;
  • te zoeken én te vinden wat de natuur achterlaat.
Benodigdheden
  • Filmpje over de Vindselman
  • Voor elke leerling een doosje of zakje
  • Digibord
  • Facultatief: een fotocamera voor eigen gebruik
Tijd
Opdracht 1+2: 20 minuten / Opdracht 3+4: 60 minuten
Voorbereiding
  • Bekijk het filmpje over de Vindselman.
  • Zet het filmpje klaar op het digibord.
  • Zoek een plek met natuur rond de school waar genoeg te vinden valt.
  • Regel hulpouders (indien gewenst). Zij wonen de hele les bij, zodat ze kennisnemen van het project.
  • Beslis of u de les in tweeën splitst; het buitengedeelte kan op een ander moment plaatsvinden.

Korte film kijken

Bekijk samen met de leerlingen het filmpje over een heel bijzondere man: de Vindselman. Vraag hen goed te letten op wat de Vindselman aan het doen is.

 

Praten over het filmpje

Stel de leerlingen na het kijken de volgende vragen:

  • Wie wil er wat zeggen over de Vindselman?
  • Waarom heet hij de Vindselman? Schrijf het woord op het bord.
  • Wat zoekt de Vindselman?
  • Waarom verzamelt hij al die dingen?
  • Wat vind je van de Vindselman?

 

Zelf zoeken en vinden

  • Geef elke leerling een doosje of een zakje.
  • De leerlingen gaan naar buiten om daar hun eigen vindsels te verzamelen. Let op: alleen natuurlijke dingen, zoals blaadjes, gedroogde vruchten, takjes, zaden, steeltjes, bloemen.
  • De vindsels mogen niet groter zijn dan hun hand.
  • Maak eventueel een overzichtsfoto van de locatie waar de vindsels zijn gevonden.

rijtje_2_vindselman

Gevonden!

  • Elke leerling stalt zijn vindsels uit op zijn tafeltje. Iedereen bekijkt elkaars vindsels.
  • Praat over de eigenschappen en hoe deze van elkaar verschillen: de kleur van de vindsels, de maat, de vorm, hoe ze aanvoelen (hard/zacht, stroef/glad…).
  • Misschien herkennen de leerlingen de herkomst ervan (boom of plant); besteed hier als u wilt extra aandacht aan.

Let op: Schuif bladeren tussen kranten en leg er iets zwaars op, dan blijven ze tijdens het drogen mooi plat.