Les 4 Foto’s van vindsels

Lesinhoud
De leerlingen maken verschillende foto’s van hun vindsels.
Lesdoelen
Na de les zijn de leerlingen in staat om:
  • patronen en voorstellingen te maken met hun vindsels;
  • die patronen en voorstellingen te fotograferen.
Benodigdheden
  • Voor elke leerling zijn verzameling vindsels
  • Deksels van A4-printpapierdozen
  • Digitale camera
  • Digibord
  • Voorbeeldfoto's van vindsels
Tijd
Opdracht 1: 10 minuten / Opdracht 2+3: 10 minuten per tweetal / Opdracht 4: 20 minuten
Voorbereiding
  • Regel een digitale camera met een lege geheugenkaart en een volle accu.
  • Zorg dat u weet hoe de camera werkt.
  • Richt een fotohoek in, bij voorkeur op een lage tafel en dicht bij een raam.
  • Zorg voor zo veel mogelijk deksels van A4-printpapierdozen.
  • Zet één voorbeeldfoto klaar op het digibord.

Opnieuw kijken

Bekijk de voorbeeldfoto’s van vindsels opnieuw.
Toon de leerlingen dat er twee soorten foto’s zijn:

  • foto’s die ergens op lijken (een voorstelling, bijvoorbeeld een uil of een eend);
  • foto’s die een soort patroon vormen: een compositie. Die lijken op niets, maar zien er mooi uit omdat alles volgens een plan is neergelegd.

 

Waar lijkt het op?5_vindselman

  • Vraag de leerlingen iets in de deksel te leggen wat ergens op lijkt, een voorstelling dus.
  • Ze gebruiken hiervoor hun eigen vindsels, maar mogen ook vindsels van andere leerlingen ‘lenen’.
  • Leg eventueel een kaartje met de naam van de leerling in het hoekje van elke deksel.
  • Om de beurt maken ze een foto van hun creatie.

 

Patronen

In plaats van een voorstelling leggen de leerlingen nu een mooie compositie met hun vindsels (bijvoorbeeld een lijn, vierkant, driehoek, cirkel, pijl, ruit, stapel). Je kunt om de kinderen te inspireren de websites met werk van kunstenaar Andy Goldsworthy nogmaals bekijken.

12_vindselman

Presentatie

Zet alle foto’s op de computer en bekijk ze op het digibord.
Stel de leerlingen de volgende vragen:

  • Bij de voorstellingen:
    – Op welke foto kun je goed zien wat het voorstelt?
    – En op welke zie je het niet, al is het toch een heel mooie foto geworden?
  • Bij de patronen: Op welke foto is een duidelijke figuur/vorm/patroon gelegd?
  • Algemeen: Welke van alle foto’s is opvallend goed gelukt? Hoe komt dat, denk je?

 

Extra

Zet de foto’s van vindsels op de website van de school. Zo kunnen andere leerlingen, en ouders, er ook van genieten.