1. Wie is Moniker?

Lesinhoud
De leerlingen bekijken een korte film over ontwerpstudio Moniker. Daarna bekijken ze een aantal van hun kunstwerken.
Lesdoelen
  • De leerlingen maken kennis met ontwerpstudio Moniker en hun werk.
  • Ze begrijpen dat de kunstwerken bedacht worden door Moniker en dat het publiek ze volgens bepaalde spelregels maakt.
Benodigdheden
Activiteiten
  1. Film Op bezoek bij Moniker. (10 minuten)
  2. De kunstwerken uit de film bekijken (15-20 minuten)
 
Tijd
  • 30 minuten

1. Film Op bezoek bij Moniker.

Bekijk ter introductie van het project deze film. Vertel dat er binnenkort iemand op bezoek komt om het kunstwerk Fungus met de leerlingen te maken, maar verklap nog niet wat ze gaan doen. In de film zitten aanwijzingen die over het kunstwerk gaan.

Stel de volgende reflectievragen:

  • Wie is Moniker en wat doen zij?
  • Wat voor kunstwerken bedenken zij?
  • Maken ze die zelf? Wat doet Moniker en wat doen bijvoorbeeld de bezoekers van het museum, of de kinderen in het filmpje?
  • Wie heeft in de film het kunstwerk Fungus gezien?
  • Hoe denk je dat het eruit zal zien? Wat zou je bijvoorbeeld kunnen gaan doen? Doe je dat alleen of samen?

Vertel je leerlingen dat ze als voorbereiding op de komst van Fungus eerst het tekenkunstwerk uit de film gaan maken (les 2). Wat Fungus is blijft een verrassing tot de gastles.

 

2. De kunstwerken uit de film bekijken

Stel de onderstaande vragen voordat je met je leerlingen de websites (Engelstalig) bezoekt. Bekijk op elke website een animatie en/of filmpje.

  • Wie maakt er wel eens zelf een kunstwerk, bijvoorbeeld een tekening of schilderij?
  • Als je zelf een kunstwerk maakt, mag je dan ook zelf weten wat je gaat doen?
  • Stel je eens voor dat je een opdracht krijgt om een kunstwerk voor iemand anders te maken. Zijn er dan regels? Welke kunnen dat zijn?

Moniker bedenkt allemaal regels die anderen uitvoeren om een kunstwerk te maken. We gaan een aantal werken bekijken. Bekijk deze goed.

  • Wat gebeurt er? Wat zijn ze aan het doen?
  • Wat valt je op?
  • Waar lijkt het op?
  • Hoe gaan de bewegingen/ hoe bewegen ze?
  • Is er een patroon te ontdekken?
  • Benoem welke spelregels je hebt gezien.

1. Kunstwerk Your line or mine

Tip bij kunstwerk 1: Hetzelfde effect is te ervaren door van post-its een eenvoudig flipboekje te maken.

2. Kunstwerk Red follows yellow follows blue follows red

Tip bij kunstwerk 2: Laat je leerlingen de handelingen nadoen om de spelregels makkelijker te achterhalen. 3 a 4 minuten kijken is voldoende.