2. Tekenen met spelregels

Lesinhoud
De leerlingen maken in groepjes van vier een tekening volgens spelregels die bedacht zijn door Moniker. Optioneel: Ze verkennen een aantal digitale interactieve kunstwerken.
Lesdoelen
  • Door gezamenlijk een tekening te maken oefenen de leerlingen met samenwerken en het werken volgens spelregels.
  • De leerlingen begrijpen dat er een verband is tussen de spelregels en de vorm van de tekening.
 
Benodigdheden
Opstelling
  • Groepjes van vier die rondom een tafel zitten.
Activiteiten
  • Klassikale instructie en tekenopdracht (10-15 minuten)
  • Tekenkunstwerk maken (15- 20 minuten)
  • Optioneel: Interactieve kunstwerken verkennen (20 minuten)
Tijd
  • 60 minuten
Voorbereiding
  • Lees de drie tekenopdrachten.
  • Maak groepjes van vier. Kom je niet uit met je leerlingenaantal, maak dan een of twee groepjes van vijf. Noteer de groepsindelingen voor de gastles.
  • Print voor elk groepje de opdrachten uit.
  • Leg de benodigde materialen klaar.
 

Informatie voor de leerkracht

De volgorde van opdrachten in deze les zijn zo gekozen, dat ze elkaar in moeilijkheidsgraad opvolgen. Hierdoor oefenen de leerlingen het samenwerken terwijl ze steeds uitdagendere spelregels moeten volgen. Deze opdrachten bereiden ze voor op de komst van het kunstwerk Fungus (les 3).

1. Tekenopdracht Het Strand (klassikale instructie)

Zitopstelling tijdens het tekenen.

Net zoals de kinderen in de film gaan je leerlingen gezamenlijk een tekenkunstwerk van Moniker maken. Om te oefenen start je met de meest eenvoudige tekenopdracht.

  • Alle groepjes gaan zitten zoals de startopstelling (zie voorbereiding).
  • Deel de opdracht uit en neem klassikaal de spelregels door.
  • Deel de materialen uit.
  • Zet een timer (3-5 minuten). Tekenen maar!
  • Bekijk na afloop de resultaten. Kunnen de leerlingen verschillen ontdekken?
  • Hoe is het samenwerken verlopen? Kijk of er bepaalde afspraken daarover gemaakt moeten worden.

 

Tekenkunstwerken Het Doolhof en In de Knoop

2. Tekenopdrachten Het Doolhof en In de Knoop.

Nu mogen de leerlingen het zelf proberen. Laat ze eerst met de tekenopdracht Het Doolhof (**) beginnen en daarna met In de Knoop (****). Neem voorafgaand wel klassikaal de spelregels door om te checken of deze helder zijn voor iedereen. Zet eventueel een Timer.

 

Tip: De tekenkunstwerken kun je ook met ander materiaal maken. Bijvoorbeeld met krijt op het schoolplein. Teken wel een speelvlak voor je begint!

 

3. Tekeningen bekijken, terugblik en vooruitblik

  • Hang de tekeningen op of leg ze bij elkaar.
  • Laat je leerlingen een stuk uitkiezen dat ze mooi of spannend vinden.
  • Kies aantal leerlingen om over hun keuze te vertellen. Waarom hebben ze juist dat stuk uitgekozen?
  • Wat hebben de spelregels te maken met hoe de tekening eruit ziet?
  • Waarom zijn de tekeningen verschillend, terwijl ze toch met dezelfde spelregels gemaakt zijn?

Terugblik op het proces:

  • Hoe was het om volgens spelregels te werken?
  • Hoe kunnen ze elkaar helpen tijdens het tekenen?

Tip: Nog een manier om te reflecteren: Laat je leerlingen hun ouders langs de tekeningen rondleiden en een “reisverslag” geven van het maken van de kunstwerken.

Vooruitblik:

Vertel je leerlingen dat ze met dezelfde groepjes het kunstwerk Fungus gaan maken. Ook dat kunstwerk wordt gemaakt volgens spelregels. Er komt een kunstenaar in de klas om ze daarbij te helpen. Als er vragen zijn over Moniker en hun kunstwerken dan kunnen die aan hem gesteld worden.

4. Optioneel: Interactieve kunstwerken van Moniker verkennen

Aan deze kunstwerken kun je (bij bijna alle) zelf iets veranderen of toevoegen.  

Painted Earth

Digitaal schilderij – Painted Earth 

Nodig: 1 of meerdere telefoons met internet.

  • Bekijk dit kunstwerk op je telefoon.
  • Google painted earth Moniker.
  • Open de website en volg de instructies.
  • Loop rond om mee te werken aan het grootste schilderij van de wereld.
  • Klik op de afbeelding voor een slideshow met inzendingen van anderen.

 

Unmade sjaal

Kledingstuk- Unmade sjaal

Nodig: Computer verbonden met Digibord of beeldscherm

  • Open de website.(Let op dit is een onlinewinkel)
  • Scroll naar beneden en klik op try.
  • Ga met je muis over de sjaal.
  • Klik op de grijze knopjes om van perspectief te veranderen.
  • Tip: Maak een screenshot van je creatie(s).

 

Videoclip Dance Tonight

Interactieve videoclip – Dance Tonight

Nodig: Computer verbonden met Digibord of beeldscherm

  • Open de website.
  • Klik op play to dance tonight.
  • Klik op een poppetje of het gele bolletje.
  • Tip: Met een VR device zoals Google cardboard kun je zelf rondlopen in de clip.