3. Fungus op het raam

Lesinhoud

Een ontwerper gaat met de leerlingen het kunstwerk Fungus maken: een serie raamstickers die volgens spelregels opgeplakt worden.

Lesdoelen
  • De leerlingen begrijpen dat spelregels van invloed zijn op het werk dat ze maken.
  • De leerlingen begrijpen dat ze zelf invloed hebben op de richting (compositie) die het kunstwerk maakt.
Benodigdheden
De school zorgt voor:
  • Schone ramen
  • Opgeruimde vensterbanken
  • Voldoende bewegingsruimte voor de ramen
  • groepsindeling uit les 2
Andreas neemt mee:
Opstelling
  • Groepjes van vier die met elkaar op het raam het kunstwerk maken.
Tijd
  • 60 minuten
Locatie
  • In de klas
Voorbereiding
  • Maak de ramen schoon en de vensterbanken vrij van spulletjes.
  • Zorg voor voldoende bewegingsruimte voor de ramen.
  • Lees de spelregels van het kunstwerk.

Kunstenaar Andreas Tscholl komt in de klas om samen met jou en de leerlingen het kunstwerk Fungus te maken.

De opzet van de gastles ziet er als volgt uit:

  • Algemene introductie en onthulling kunstwerk
  • Eerste ronde: Spelregels onder de knie krijgen
  • Tweede ronde: Spelen binnen de regels
  • Terugblik en ruimte voor vragen.

 

Tijdens deze les blijf je zelf verantwoordelijk voor de orde en je ondersteunt de leerlingen tijdens het maken van het kunstwerk.