4. Een set spelregels maken

Lesinhoud
De leerlingen maken met het tekenmachine-spel een eigen set spelregels voor een tekenkunstwerk.
Lesdoelen
  • De leerlingen ervaren hoe het is als iemand anders met de door hen bedachte spelregels een kunstwerk (tekening) maakt.
  • Door het spelen van het spel wordt het beeldend vermogen van de leerlingen vergroot.
Benodigdheden
 
Opstelling
  • Groepjes van vier die rondom een tafel zitten.
Activiteiten
  • Voorbereiding (10-15 minuten)
  • Tekenmachine-spel (35 minuten)
Tijd
45 minuten
Voorbereiding
  • Bekijk het filmpje over de tekenmachine.
  • Print voor een groepje 4 x een pakket met spelonderdelen uit en 2 spelborden. Print ze dubbelzijdig uit. De spelkaarten en spelborden kunnen hergebruikt worden. Print voor elk ander groepje 1 set lege kaartjes uit.
  • Reserveer een computer/ tablet /laptop (verbonden met internet) en eventueel een werkplek (waar geluid gemaakt mag worden) buiten het klaslokaal.

Informatie voor de leerkracht

De tekenmachine website

Je leerlingen hebben nu verschillende kunstwerken volgens spelregels gemaakt. Nu gaan zij ervaren hoe het is als anderen met hun zelfbedachte regels een tekenkunstwerk maken. Daarvoor is de Tekenmachine ontwikkeld. Spelenderwijs komen je leerlingen in aanraking met verschillende soorten spelregels, om uiteindelijk zelf regels te bedenken en te testen. Als laatste worden spelregels uitgewisseld.

Organisatie

De tekenmachine wordt in groepjes van 4 gedaan. Zij hebben daarvoor een aparte plek nodig met toegang tot de tekenmachine website om deze soundtrack te kunnen afspelen.

 

1. Film bekijken

Bekijk ter introductie de film over hoe de Tekenmachine werkt. Maak daarna groepjes en stem af welk groepje gaat beginnen. Dit groepje knipt de spelonderdelen uit.

2. Tijdens het spelen

Het groepje dat klaar is komt het volgende groepje ophalen om hun tekenkunstwerk te maken. Daarna kunnen zij verder aan dezelfde tafel. Zij hebben wel 4 nieuwe vellen papier nodig en 1 set lege kaartjes.

3. Na afloop

Hang de tekeningen op in het lokaal. Blik samen terug op het proces:

  • Hoe is het gegaan tijdens het tekenen?
  • Welke spelregels hebben de leerlingen bedacht? Hoe ging dat?
  • Hadden ze bepaalde verwachtingen over hoe hun zelfbedachte spelregels zouden uitpakken?