Les 3 Wie, waar en waarom

Lesinhoud
Aan de hand van een verhaalfragment maken de leerlingen kennis met de basisprincipes van een verhaal: wie, wat, waar en waarom.
Lesdoelen
Na de les zijn de leerlingen in staat om:
  • iets te vertellen over de basisprincipes in een verhaal: wie, waar en waarom;
  • een verhaal spannend te maken.
Benodigdheden
Het verhaalfragment (pdf)
Tijd
50 minuten
Voorbereiding
Lees zelf alvast het verhaalfragment.

Schrijvers laten zich vaak inspireren door een zin, verhaal of foto. De leerlingen volgen dat voorbeeld. Ze schrijven lezer3met de door hen verzamelde gegevens hun eigen verhaal bij de foto (volgt) in de krant.
Maar eerst leer je ze hoe een verhaal in grote lijnen in elkaar zit.

1. Wie, waar en waarom

Schrijf duidelijk op het bord WIE, WAAR en WAAROM.

 

2. Een vreemde postbode

Lees het verhaalfragment voor.

Basisvragen

Noem de basisvragen die kunnen helpen bij de opbouw van een verhaal: wie, waar en waarom.

Wie

  • Over wie gaat dit verhaal? Wat kun je over de personages zeggen?
  • Hoe heten ze? Gaat het om een jongen of een meisje? Oud of jong, hoe zien ze eruit, hebben ze (een) opvallende eigenschap(pen)?
  • Hoe gaan ze met elkaar om?

Waar

  • Waar speelt het verhaal zich (vooral) af?
  • Hoe weet je dat? (kleuren, geuren, geluiden, buiten/binnen…)

Waarom

  • Waarom zijn die personen daar?
  • Waarom hebben ze die spullen bij zich?

 

3. Opbouw

Vertel de leerlingen daarna over de opbouw van een verhaal: begin, midden en eind.

  • Meestal begint een verhaal met de introductie van de hoofdpersoon of hoofdpersonen (begin).
  • Vervolgens is er een probleem dat opgelost moet worden (midden). (Een probleem kan ook een situatie, een dilemma of een vervelende gebeurtenis zijn.) Waarom is dit probleem er? Kan het opgelost worden?
  • Het hoogtepunt van een verhaal ligt vaak vlak voor het moment dat het probleem – al dan niet – opgelost wordt (eind).

Vraag de leerlingen:

  • Hoe begint dit verhaal?
  • Wat gebeurt er daarna?
  • Hoe zou het aflopen? Bedenk een paar mogelijkheden.