Les 2 Op onderzoek

Lesinhoud
De leerlingen proberen zo veel mogelijk te weten te komen over de krantenfoto.
Lesdoelen
Na de les zijn de leerlingen in staat om:
  • te vertellen waar de foto in de krant is gemaakt;
  • te duiden wat er op de foto aan de hand is.
Benodigdheden
  • de foto
  • computer(s) en/of digibord of een fotocamera
  • voor elke leerling pen en papier
Tijd
Gesprek: 15 minuten / Internet: 45 minuten / Op locatie: eigen invulling
Voorbereiding
  • Bepaal of je de locatie van de foto met de leerlingen gaat bezoeken, of dat jullie deze alleen op internet bekijkt.
  • Lees de informatie bij de foto en zoek de locatie op met Google Maps.
  • Print de foto uit en hang hem op het bord.

1. De foto

detectivePak de  foto (foto volgt) er nog eens bij.

  • Waar is dit toch?
  • Heeft een van de leerlingen dat al ontdekt?

Ga op zoek naar herkenningspunten. Zorg dat de leerlingen ontdekken waar de foto is gemaakt. Als ze er echt niet uit komen, licht dan een tipje van de sluier op. Het is essentieel dat ze de foto kunnen plaatsen!

De foto is een compilatie van het kunstwerk op de rotonde Zuidersingel / Verlengde Laarderweg in Eemnes. Het is origineel een groep van zwart-wit beschilderde, 5 levensgrote betonnen koeien; een stier en een kalf. Het werk is gemaakt door Joris Baudoin (‘s-Hertogenbosch 1960), beeldhouwer te Heerewaarden. De beelden zijn van beton gemaakt.

  • Laat de kinderen informatie verzamelen over het kunstwerk en de omgeving.

2. Wie, waar & waarom

Nu de leerlingen weten waar de foto is gemaakt, kunnen ze er een verhaal bij bedenken. Dit verhaal wordt een combinatie van gevonden én bedachte feiten.

Bedenk vragen met elkaar:

  • Wat is er te zien?
  • Hoe ziet de omgeving eruit?
  • Welke kleuren zie je?
  • Hoe ruikt het er?
  • Wat hoor je?
  • Wat voor sfeer hangt er?
  • Wanneer is deze foto gemaakt?

 

3. Het onderzoek

De leerlingen verzamelen zo veel mogelijk informatie over de locatie en het standbeeld op de foto. Dat kan ter plaatste of via internet.

Op locatie

  • Neem een fotocamera mee of zorg voor pen en papier voor elke leerling.
  • Neem de foto en de vragen mee.

Via internet

Ga naar Google Maps  en zet deze links onderin op satelliet.

 

Rechts onderin de pagina staat een knop geel poppetje dat je op een locatie kan plaatsen. Hier mee kun je de omgeving in 360 graden zien. Je kan het poppetje ook op een straat plaatsen. Dit gaat heel eenvoudig in het kleine plattegrondje links onderin. Door nu op het scherm te klikken kun je door ‘de straat lopen’.

  • Zorg voor pen en papier voor elke leerling.
  • Houd de foto en de vragen bij de hand.
  • Laat de kinderen de plek van de foto zoeken.
  • Help de leerlingen bij het gebruik van de website.
  • Verzamel tot slot alles wat is gevonden over de locatie en bewaar dat goed. Je hebt het later nog nodig.