Les 1 Vier korte opdrachten vooraf

Lesinhoud
In een aantal korte momenten komen verschillende insecten aan de orde. De leerlingen krijgen kleine zoek/kijkopdrachten om beter op insecten te letten. Wat ze ontdekken vertellen ze in de klas.
Lesdoelen
  • De leerlingen vergroten hun waarnemingsvermogen door op uiterlijk en gedragingen van insecten te letten.
Tijd
Circa 4 x 15 minuten verspreid over één week voorafgaand aan het bezoek van de kunstenaar.

 

De kunstenaar en de klas

Als een kunstenaar een insect wilt tekenen of schilderen, moet die eerst goed naar deze kriebelpootjes kijken. In de volgende les komt kunstenaar Rixt op bezoek en zijn jullie ook kunstenaars. Daarom gaan we alvast de insecten, die je iedere dag kan zien, ‘bestuderen’.

 

Opdracht 1 Klassengesprek over insecten

  • Wie ziet er wel eens insecten? Hoe zien ze eruit?
  • Waar zie je die? Thuis, in de tuin, op straat, in de dierentuin? Vertel maar.
  • Zijn er ook kinderen met insecten als huisdier?
  • Wie ziet er wel eens huisjes van insecten?
  • Heb je wel eens iets bijzonders gezien met een insect?

Let de komende dagen extra goed op insecten.
Misschien zie je ze wel als je verstoppertje speelt, of in de zandbak, of als je een bloempot optilt in de tuin. En misschien zit er zelfs wel een kriebelpootje ergens in je huis, misschien wel in het bad…

Opdracht 2 Kriebelpootjes

Bekijk de foto’s van waterjuffer, heideblauwtje, hommel en zandloopkever. Tip: klik door op de foto om hem lekker groot te maken.

  • Wat valt je op? Bespreek dit met elkaar of in groepjes.
  • Hoeveel pootjes heeft elk insect?
  • Zijn er meer dingen hetzelfde aan de insecten?

Onderaan de pagina staat wat altijd hetzelfde is bij insecten.

Opdracht 3 de metamorfose

  • Weet jij wat een rups met een vlinder te maken heeft?

Bekijk het Schooltv-filmpje (13 minuten) Van ei tot vlinder voor het juiste antwoord.

extra: liedje van  Kinderen voor kinderen red de bij

Antwoord opdracht 2: Een insect heeft altijd 3 delen: een kop, een borststuk, een staartstuk en 6 poten.