Les 2: Wat brachten de Romeinen?

(Tijdsduur circa 60 minuten, exclusief extra lessuggestie)

 

Opdracht 1: Gevonden voorwerpen

Bekijk ter introductie de Schooltv Beeldbankclip: ‘Romeinen in ons land’ (3 min. 02)

Zoals jullie inmiddels weten brachten de Romeinen veel nieuwe dingen naar ons land: geld, het alfabet, riolering, openbare toiletten en nog veel meer! Bijzonder hieraan is: veel van die dingen gebruiken we nu – 2000 jaar later! – nog steeds, hoewel ze er in sommige gevallen wel net wat anders uitzien.

Speel in tweetallen het koppelspel. Weten jullie alle voorwerpen van vroeger en nu aan elkaar te koppelen? Wat valt je op aan de verschillende voorwerpen? Is er volgens jullie veel veranderd in tweeduizend jaar?

(Tip: Kom je er niet uit? Als je op het vergrootglaasje klikt zie je een omschrijving van het voorwerp.)

 

De Romeinen waren heel goed in mooie en sterke spullen maken. Hierdoor is er veel bewaard gebleven. Én daardoor weten we nu zoveel over hoe de Romeinen vroeger leefden. Zelfs nu – 2000 jaar later – graven archeologen langs de limes nog steeds spullen op uit de Romeinse tijd.

 

Opdracht 2: Zelf zoeken naar vondsten

Langs de Romeinse limes worden ook nu nog steeds spullen opgegraven uit de Romeinse tijd. Deze vondsten komen vaak in musea terecht of in een archeologisch depot. Maar weten de leerlingen ook wat er bij hen in de buurt is opgegraven?

Deel de klas op in tweetallen en laat ze met behulp van het werkblad (pdf) via de website van het Archeologisch Depot in Utrecht op zoek gaan naar vondsten in hun buurt én deze aan elkaar presenteren!

 

 

 

Vertel de leerlingen dat ze voor nu al geoefend hebben met onderzoeken van Romeinse vondsten, maar…dat komende les een échte archeoloog in de klas op bezoek komt! Deze kan hen nog veel meer vertellen over de limes, Romeinse vondsten én natuurlijk over wat een archeoloog nou eigenlijk precies doet! Laat de leerlingen ter voorbereiding alvast wat vragen bedenken die ze aan de archeoloog zouden willen stellen.

 

 

Extra lessuggestie: Leven als een Romein

60 minuten (afhankelijk van hoeveel onderdelen worden gekozen voor het circuit)

Ben jij benieuwd hoe het zou zijn om te leven als een Romein? Wil je wel eens een ochtend in de huid van een Romein kruipen of je eigen Romeinse munt maken? Dat kan! Met het Romeinse activiteitencircuit!

Voorbereiding:
Bekijk op de lijst met benodigdheden (pdf) welke materialen je allemaal nodig hebt om de verschillende opdrachten uit te voeren.

Je kan ervoor kiezen om één of twee activiteiten uit te voeren, of het gehele circuit te doorlopen.
Let op: Wanneer je ervoor kiest om alle activiteiten te doen, heb je minimaal twee ruimtes nodig of een lokaal met een gedeelte van de hal. Ook is het handig om te bekijken hoeveel voorbereiding en ondersteuning je eventueel nodig hebt van klassenassistenten en/of ouders.

Uitvoering:
De activiteiten staan beschreven op de Werkbladen met creatieve opdrachten (pdf).

  • Maak een route van de activiteiten.
  • Verdeel de klas in vijf groepjes.
  • Verdeel de groepjes over de activiteiten.
  • Laat een bel gaan voor de wisseling van activiteiten.
  • Maak een tentoonstelling in de klas van de gemaakte voorwerpen en foto’s.

Tips:

  • Leg op de tafels eventueel boeken over de Romeinen klaar. Deze boeken dienen als bronnenmateriaal. De kinderen kijken voor informatie naar de afbeeldingen in de boeken.
  • Bij de meeste activiteiten gaat het erom dat de kinderen iets namaken. Bij elke activiteit is het goed om ook het kind zelf iets creatiefs te laten toevoegen. Dat deden de Romeinen zelf ook.

 

Limes - Munt