Les 1 Op weg

Lesinhoud
  • In deel 1 prikkel je de leerlingen opnieuw te kijken naar hun vertrouwde omgeving Je laat foto’s zien van de weg naar school van Roos. Hierna beschrijven de leerlingen wat zij op hun weg naar school tegenkomen.
  • In deel 2 luisteren de leerlingen naar verschillende muziekfragmenten en verwoorden of verbeelden ze wat voor sfeer of emotie ze waarnemen.
Lesdoelen
  • De leerlingen kunnen verwoorden wat ze onderweg naar school tegenkomen.
  • De leerlingen kunnen zich voorstellen wat iemand bij een plek kan voelen.
  • De leerlingen kunnen verwoorden of verbeelden wat ze in muziekfragmenten horen.
Benodigdheden
Activiteiten
  1. De weg van Roos
  2. Naar buiten
  3. Muziek
  4. Opdracht voor thuis
Tijd
45 minuten, of 4 x 10 minuten verspreid over de dag
Voorbereiding
hier komen we Maartje altijd tegen
Hier komen we Maartje altijd tegen

 

 

 

 

 

 

1. De weg van Roos

Laat De weg van Roos (pdf) zien. Lees de tekstjes voor.
Roos vertelt wat ze allemaal tegenkomt op weg naar school. Dingen die ze ziet, maar ook dingen die ze meegemaakt heeft. Soms is dit nog te zien, vaak niet. Maar ze weet het nog wel.

Door de verhaaltjes en foto’s van Roos worden de leerlingen geprikkeld om over hun eigen weg naar school na te denken. Vraag een aantal leerlingen te beschrijven wat ze tegenkomen op weg naar school:

  • Wie gaat er lopend naar school? Wie met de fiets? En met de auto?
  • Wat zie je altijd?
  • Waar kijk je altijd naar uit?
  • Heb je onderweg wel eens een liedje of verhaaltje in je hoofd?

Vertel dat Roos één plek heeft uitgezocht die ze het meest bijzonder vindt.

de plek van Roos foto: Theo Naessens
De plek van Roos
foto: Theo Naessens

Laat de foto van de plek van Roos (pdf) zien.
Vraag:

  • Wie kan bedenken waarom Roos deze plek bijzonder vindt?
  • Wat is er op deze plek te zien?
  • Wat zou er op deze plek te doen zijn?
  • Wie zou er op deze plek komen?
  • Wat zou jij doen op deze plek?
  • Vind je de plek mooi? Waarom?
  • Vind je iets anders van deze plek? Wat, en waarom?
  • Wat voor woord past bij deze plek?
  • Wat voor kleur past bij deze plek?

Vertel nu wat Roos over deze plek heeft geschreven:

Dit is mijn lievelingsplek op mijn weg naar school. Iedere keer als ik op dit bruggetje kom, word ik vrolijk. Ik kijk of de eendjes er zijn. Vaak komen ze naar me toe zwemmen. Dan lijkt het net alsof ze 'hallo' zeggen.
Soms ga ik ook op het hekje staan om goeiemorgen te zeggen. Als het regent, zijn ze er soms niet. Maar dat snap ik dan wel. Je ziet hier ook de plek waar vorig jaar een ganzennest was. Het kleine gansje werd goed beschermd door zijn ouders. Nu zie je er niet veel meer van, maar ik weet het nog goed.

 

Roos vindt het dus fijn dat het bruggetje er is.

  • Waarom is het belangrijk voor haar?
  • Waarom wordt ze er blij van?
  • Wat weet Roos nog goed, maar wat zie je niet meer?
  • Wat voor woord of kleur vind je nu bij de foto passen?

Laat vervolgens de foto die u zelf hebt gemaakt zien. Stel daarbij dezelfde vragen.
Vertel in het kort wat deze plek voor u betekent.

mijn speelplein
Het speelplein

 

 

 

 

 

 

2. Naar buiten

Kijk met de leerlingen door het raam naar buiten, of laat de leerlingen op het schoolplein om zich heen kijken.
Vraag:

  • Wat is een mooie plek (en waarom)?
  • Waar zou je je goed kunnen verstoppen (en waarom)?
  • Waar word je blij van (en waarom)?
  • Waar zou je iets engs kunnen doen (en waarom)?
  • Wat vind je lelijk (en waarom)?
  • Wat zou nooit weg mogen (en waarom niet)?

Conclusie: iedereen kan een andere mening hebben; een plek kan voor de een mooi zijn, en voor de ander lelijk.

 

3. Muziek

  • Luister met de leerlingen naar verschillende muziekfragmenten.
  • Ze verwoorden of tekenen wat ze in de muziek horen: de sfeer, de emotie, een verhaal. Dit kan op verschillende manieren; elke manier laat de leerlingen op een andere manier luisteren.
  • Doe alle muziekfragmenten in één keer na elkaar, of op verschillende momenten van de dag.

De muziekfragmenten (mp3):

  1. Cephelopod
  2. La moustique
  3. Klezmer
  4. The Beau hunks
  5. Jamiroquai – Deeper Underground
  6. Fanfare
  7. Shostakovich – Polka
  8. De Morales – Parce Mihi Domine
  9. Philip Glass – dance
  10. Muziekdoosje

A.

Laat een van de muziekfragmenten horen. Stel de volgende vragen:

  • Waar moet je aan denken bij deze muziek?
  • Hoe klinkt de muziek? (vrolijk, boos, bang, verdrietig…)
  • Hoe komt het dat de muziek zo klinkt? (snel, langzaam, hard, zacht, hoog, laag…)

smilies mijn weg

B.

  • Geef elke leerling een blad smileys (pdf).
  • Laat andere muziekfragmenten horen. Bij elk fragment kleuren de leerlingen de bijpassende smiley.
  • Als geen van de bestaande smileys past, vullen ze een lege smiley in.

Bespreek:

  • Welke smiley heb je ingekleurd? Waarom?
  • Vind je de smiley hélemaal bij de muziek passen, of een beetje? Waarom?

C.

  • Laat een volgend muziekfragment horen.
  • Tijdens het luisteren kijken de leerlingen naar de foto die u op weg naar school zelf hebt gemaakt.
onder het viaduct door en ik ben er bijna
Onder het viaduct door en ik ben er bijna

Bespreek:

  • Past deze muziek bij de foto? Waarom?
  • Wordt de foto of de plek er mooier/lelijker/spannender/… van? Waarom?
  • Hoe klinkt de muziek eigenlijk?

D.

Laat weer een muziekfragment horen.
Bespreek:

  • Bij wat voor plek zou deze muziek passen?
  • Wat zou je bij deze muziek doen? (huppelen, sluipen, verstoppen, stilstaan…) Waarom?

www.schoolplaten.com
www.schoolplaten.com

 

4. Opdracht voor thuis

Vertel dat iedereen wel een bijzondere plek kent. Is er al iemand die zo’n plek op de route naar school kan noemen?

De opdracht:

  • Maak een foto van een plek op weg naar school die je heel mooi/leuk/spannend vindt, eventueel met de hulp van papa of mama.
  • Neem de foto mee naar school, of laat papa of mama de foto aan de juf of meester mailen.

Geef de leerlingen de ouderbrief mee, zodat de ouders weten waar hun kind mee bezig is, en het eventueel kunnen helpen.
Vermeld daarin een e-mailadres waar de ouders de foto naartoe kunnen mailen.