Les 3 Muziek voor onderweg

Lesinhoud
  • De leerlingen zoeken muziek bij hun plek die zij erbij vinden passen.
  • Met de foto, het verhaal én de muziek geeft elke leerling betekenis aan die plek.
Lesdoelen
  • De leerlingen kunnen verwoorden welke muziek bij hun plek past.
Benodigdheden
Activiteiten
  1. Muziek en sfeer
  2. Op zoek naar muziek
  3. Totaalplaatje
Werkwijze
Het zoeken naar muziek op de computer kan waarschijnlijk het best op verschillende momenten gebeuren: geef elke leerling ca. 15 minuten hiervoor.
Tijd
45 minuten, of verschillende momenten per dag/week
Voorbereiding
Zet op een aantal computers met internetverbinding en geluid de leerlingenpagina Mijn weg naar school klaar.

1. Muziek en sfeer

In les 1 heb je met de leerlingen al geluisterd naar verschillende muziekfragmenten. De leerlingen hebben benoemd wat voor sfeer muziek kan hebben.
Vertel dat ze bij hun eigen foto een muziekfragment gaan uitzoeken dat ze er het best bij vinden passen.

Laat als voorbeeld deze foto’s zien:

foto: Theo Naessens
foto: Theo Naessens

Laat de muziekfragmenten een voor een horen. Vraag:

  • Hoe klinkt de muziek?
  • Maakt de muziek de foto spannender / vrolijker / liever /…?
  • Welke muziek vind je het best bij de foto’s passen?

Benadruk dat foute antwoorden niet bestaan; ieder kan iets anders horen in muziek. Maar je mág het natuurlijk best met elkaar eens zijn!

 

 

2. Op zoek naar muziek

De leerlingen gaan op zoek naar muziek die bij hun plek (en dus bij hun foto en verhaal) past.
Ze maken hierbij gebruik van de leerlingenpagina Mijn weg naar school. Hierop staan verschillende muziekfragmenten, geordend naar sfeer.

De opdracht:

  • Kijk nog eens naar je foto en lees het verhaal dat je erbij hebt bedacht.
  • Bedenk wat voor soort muziek erbij zou passen (hard/zacht, snel/langzaam, boos/blij…)
  • Kijk op de website die de juf of meester voor je heeft klaargezet. Hierop staan verschillende muziekfragmenten.
  • Aan de smiley kun je zien wat voor soort muziek het is: boos, blij, verdrietig, spannend…
  • Luister naar de muziekfragmenten bij de soort smiley die het best bij jouw verhaal past.
  • Kies er een uit.
  • Schrijf op of vertel waarom deze muziek er goed bij past.
  • Zit er geen passend fragment bij? Vraag dan aan de juf of meester of je zelf muziek mee mag nemen, of op een andere website mag kijken.
Tip: op deze website is veel muziek te vinden, per genre en stijl geordend: Royalty Free Music.
De website is in het Engels. U kunt een genre of een 'feel' aanklikken, dan verschijnen er verschillende muziekfragmenten die aan deze selectie voldoen.
Wat drijft erin?
Wat drijft erin?

3. Totaalplaatje

De leerlingen hebben nu van verschillende kanten gekeken naar een plek in hun omgeving. Ze hebben er een foto van gemaakt, erover verteld, er een verhaal bij bedacht en er muziek bij gekozen.
Je hebt alle foto’s en verhalen opgehangen, misschien zelfs met een plattegrond erbij.

Een aantal leerlingen presenteren hun totaalplaatje: ze tonen hun foto, vertellen het verhaal erbij en laten muziek horen.
De rest van de groep mag reageren:

  • Begrijp je waarom hij of zij dit verhaal en deze muziek bij de foto heeft gekozen?
  • Wordt de plek op de foto mooier / lelijker / spannender / vrolijker door de muziek?
  • Had je deze muziek verwacht? Waarom wel/niet?