Les 4 De weg van de zangeres

Lesinhoud
  • Een zangeres komt op school. Zij zal vertellen over een plek op haar weg, een foto laten zien en hierbij muziek zingen.
  • Zij zal bovendien vragen naar de foto's en verhalen van de leerlingen.
  • Samen gaat u naar de gekozen plek van een van de leerlingen. Daar zingt de zangeres bijpassende muziek.
Benodigdheden
  • foto's, verhalen en muziek van de leerlingen
  • jassen
Activiteiten
  1. De zangeres
  2. Verhalen van de leerlingen
  3. Naar buiten
Tijd
45 minuten
Locatie
In de klas en in de omgeving van de school.
Voorbereiding
  • Hang de foto's met verhalen op.
  • Zet een computer klaar met door de leerlingen uitgekozen muziekfragmenten.
  • Zorg dat de leerlingen makkelijk naar buiten kunnen (jas in de klas).

1. De zangeres

  • Een zangers komt in de klas. Zij vertelt dat zij onderweg naar de school (of naar de muziekschool) op een mooie plek kwam. Een foto wordt getoond.
  • De zangeres vertelt dat zij van deze plek heel blij / bang / gehaast / boos / rustig werd. En dat er ook een muziekstukje in haar hoofd kwam.
  • De zangeres laat dit muziekstukje horen. Kunnen de leerlingen vertellen hoe dit muziekstuk klinkt?
  • De leerlingen vragen aan de zangeres of zij ook andere soorten muziek kan zingen: boze muziek / verliefde muziek / vrolijke muziek…
  • Vertel de zangeres dat ook alle leerlingen een eigen plek hebben gekozen. Toon de foto’s en verhalen.

 

mijn weg naar school - speelplein

 

 

2. Naar buiten

  • Een aantal leerlingen vertellen hun verhaal en laten de zangeres hun muziekfragment horen.
  • Zij stelt voor naar een van die plekken (dicht bij school) te gaan, dan kan iedereen de plek in het echt bekijken.
  • De leerling vertelt het verhaal daar nogmaals.
  • De zangeres laat muziek horen in de sfeer die de leerling aangeeft.

Dichterbij?

  • Ga, wanneer de plekken te ver weg liggen, met de leerlingen naar een plek op het speelplein, of vlak bij de school.
  • Een paar leerlingen vertellen wat hun associatie is, wat zij hier ervaren en beleven.
  • Ook geven ze aan wat voor muziek er volgens hen bij past.
  • De zangeres laat de genoemde soorten muziek horen. De leerlingen luisteren samen hoe elk soort muziek de plek verandert.

 

 

Plan B

Wanneer het weer niet meewerkt, kan de activiteit ook in de klas plaatsvinden.

  • Kies een plek buiten school die vanuit het raam te zien is.
  • Laat de leerlingen hierbij associëren.
  • De zangeres zingt bijpassende muziek.