Over het project

Samenvatting

Iedereen gaat langs een eigen route naar school: lopend, op de fiets of met de auto. Die route is meestal hetzelfde.
Ieder beleeft deze weg naar school op zijn eigen manier: er zijn bijvoorbeeld plekken bij waar je graag bent, hoeken die een beetje donker en eng zijn, en stukken waar je je altijd moet haasten.

In dit project kiezen de leerlingen een plek uit die iets voor hen betekent. Ze maken een foto van de plek, bedenken er een verhaaltje over en kiezen dan muziek die er goed bij past. Dan komt er een  muziekdocent in de klas. Hij praat met de leerlingen over hun verhalen en muziek. Samen met de muziekdocent bezoeken de leerlingen een van de plekken, waar livemuziek gespeeld zal worden.

mijn weg naar school - steegje

 

 

 

 

 

Het doel

De leerlingen geven betekenis aan een plek in hun eigen omgeving. Ze leren echter ook welke betekenis een ander geeft aan zijn omgeving, door te luisteren naar verhalen en muziek.

Om die betekenis weer te geven, maken de leerlingen gebruik van taal (vertellen en schrijven), beeld (foto en tekenen) en muziek (muziekfragment uitzoeken en laten horen):

  • De leerlingen vertellen, tekenen of schrijven wat zij op hun plek beleven.
  • De leerlingen herkennen sfeer en emotie in muziekfragmenten.
  • Ze koppelen een muziekfragment aan hun plek en hun verhaal.
  • Ze leren emoties vertalen naar beweging en dans.

 

mijn weg naar school - speelplein

 

 

 

 

 

Het proces

In dit project mogen de leerlingen veel zelf doen: zij beslissen van welke plek ze een foto maken, ze vertellen zelf hun verhaal en ze zoeken zelf muziek bij hun foto. Dit wordt steeds met de klas gedeeld.
Jij begeleidt de leerlingen en helpt hen tot het inzicht te komen dat ieder dingen op zijn eigen wijze ervaart en er een eigen betekenis aan geeft.

 

even iets in het water gooien...[mijn weg naar school]

 

 

 

 

 

Vakverbinding en 21e eeuwse vaardigheden

Dit project sluit aan bij:

 

 

 

 

 

 

Waarderingsformulier

Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht zijn benieuwd naar uw mening over dit project en het lesmateriaal. Wat was goed? En wat kan beter? Vul het waarderingsformulier in.