Samenvatting
In dit project stappen leerlingen terug in de tijd naar het jaar 1910. Samen met hun klasgenootjes uit het verleden, Jet en Jan, maken ze een dag mee van vroeger. Hoe zag een ochtendritueel er toen uit? En een schooldag? Wat deden ze na schooltijd?
De leerlingen leren over vroeger, maar ook over de veranderingen in vergelijking met het nu. Daarnaast nemen ze ook een kijkje in de praktijk met een bezoek aan Museum IJsselstein, waar ze spelletjes en opdrachten doen net zoals in 1910.
Het lesmateriaal zelf bestaat uit verschillende basislessen, aangevuld met extra (verdiepende en aanvullende) lessuggesties.
Kort lessenoverzicht
- Introductieles – Maak kennis met Jet en Jan (45 minuten): Bekijk samen met de leerlingen foto’s van vroeger en nu en bespreek wat de verschillen en overeenkomsten zijn.
- Les 1 Opstaan! – Wakker worden in een andere tijd (60 minuten): De leerlingen beschrijven en/of leggen hun eigen ochtendritueel vast. Daarnaast vergelijken ze deze met het ochtendritueel van Jet en Jan. Wat is hetzelfde? Wat is er anders? Tevens leren de leerlingen nieuwe begrippen kennen en maken ze een fotoquiz.
- Les 2 Leren en lezen – Naar school in een andere tijd (60 minuten): De leerlingen bekijken filmpjes over de schoolklas van vroeger en vergelijken deze met de schoolklas van nu. Ze beantwoorden stellingen en maken hun eigen moderne leesplankje en schoolplaat.
- Les 3 Spelen en werken – Bezoek aan Museum IJsselstein (75 minuten): De leerlingen gaan op bezoek bij Museum IJsselstein om daar te leren hoe ze moeten werken, helpen én spelen net zoals Jet en Jan vroeger deden.
- Les 4 Terug naar het nu – Evaluatie en verdieping (30 minuten): De leerlingen evalueren de lessen die ze hebben gedaan. Hoe vonden ze het, wat hebben ze geleerd? Optioneel kan er een verdiepende opdracht gedaan worden omtrent gelijkheid en diversiteit.
Ter info: De tijdsindicaties van de lessen zijn een schatting en afhankelijk van hoe sommige opdrachten worden uitgevoerd en of er eventueel extra lessuggesties worden gedaan.
Praktische informatie
In les 3 brengen de leerlingen een bezoek aan Museum IJsselstein. Hierbij zijn begeleidende ouders nodig. Gebruik hiervoor deze brief.
Vakverbinding en 21ste-eeuwse vaardigheden
Dit project kan aansluiten bij:
l
Waarderingsformulier
Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht zijn benieuwd naar je mening over dit project en het lesmateriaal.
Wat was goed? En wat kan beter? Vul het waarderingsformulier in.