Les 3 Fotograaf in de klas

Lesinhoud
  • Fotograaf Hilde Sneep komt in de klas. Met een powerpointpresentatie stelt ze zich voor.
  • Hierna werkte ze in het speellokaal met de kinderen aan portretten.
  • De overige leerlingen gaan o.l.v. de leerkracht aan de slag met de werkbladen uit de leerlingen pagina, om het begrip ‘portret’ te verdiepen.
Lesdoelen
  • De kinderen leren dat sommige fotografen eerst nadenken voordat ze gaan ‘klikken’.
  • Ze leren dat een fotograaf goed blijft kijken en meerdere foto’s van hetzelfde onderwerp maakt.
  • Ze leren dat je op van alles kunt letten als je een foto maakt.
Benodigdheden
De leerkracht zorgt voor:
  • een lokaal of speellokaal leeg en beschikbaar maken om te fotograferen
  • in dit lokaal 6 krukjes om op te zitten
  • brief met toestemming van ouders om foto te maken en te publiceren in de Bibliotheek Eemnes
  • digibord
  • e-mailadres waar Hilde de foto’s naartoe kan sturen
  • werkbladen uit les 2
  • kleurpotloden en pennen, schrijfpapier
Hilde zorgt voor:
  • fotoapparatuur
  • powerpointpresentatie op USB stick
  • einde van de les vraagt Hilde het mailadres van leerkracht. Naar dit adres stuurt ze de digitale portretten. Deze worden gebruikt in de volgende les.
  • kookwekker
  • eventuele extra attributen
  • geadresseerde en voorgefrankeerde envelop aan Kunst Centraal
Tijd
Totaal: 2 uur Let op! Hilde heeft 20 minuten om ieder groepje te portretteren. Dit betekent dat er voor haar geen ochtendpauze is; zij wil graag achter elkaar doorwerken. Plan de pauze van de leerlingen dus zo dat Hilde de groepjes aaneengesloten kan fotograferen.
Voorbereiding
  • Vraag toestemming aan de ouders voor het maken van foto's van hun kind
  • Reserveer het speellokaal.
  • Zorg ervoor dat elk groepje alle meegenomen spullen hebben klaarliggen en eventueel speciale kleding al aanhebben voor de komst van de fotograaf.

Informatie voor de leerkracht: organisatie tijdens de les

Elk groepje gaat met de fotograaf ongeveer 20 minuten aan de slag met het maken van foto’s. Als voorbereiding daarop legt Hilde aan de hand van een powerpoint klassikaal uit hoe een portret gemaakt wordt, wat er nodig is, waar je op kunt letten om een verhaal te vertellen. De achterblijvers gaan aan de slag met het maken van de werkbladen die ze op de leerlingenpagina hebben uitgekozen. Deze opdracht wordt door de leerkracht begeleid.

Hilde heeft een ook een speciale envelop voor je mee, deze heb je nodig voor les 4 Verhaal en Expositie.

 

 Illustratie_fotograferen1. De fotograaf stelt zich voor (klassikaal)

Hilde geeft een powerpointpresentatie waarin ze zichzelf voorstelt. Ze laat portretten op het digibord zien en gaat samen met de kinderen op zoek naar de verhalen in de foto’s. Wat zie je als je naar een portret kijkt, hoe vertelt dit dan een verhaal?

De volgende punten komen aan de orde:

  • • houding
    • kijkrichting
    • handen
    • ogen
    • mond
    • het moment

 

2. Fotograferen

Voordat Hilde met het eerste groepje gaat fotograferen, geeft ze een uitleg over wat er nodig is als je straks een portret gaat maken van een ander. In haar uitleg komen de volgende punten aan de orde:

• nadenken over de ander, wie is hij/zij, hoe zou je haar omschrijven
• kijken
• moment kiezen

Hierna zal Hilde het eerste groepje meenemen naar het speellokaal en de leerlingen begeleiden bij het maken van een portretfoto van elkaar. Om de 20 minuten komt ze een volgend groepje ophalen. Elk groepje mag uit maximaal 6 leerlingen bestaan.

 

Foto van de voorkant van een werkblad
Foto van de voorkant van het werkblad

3. Portretten uit het verleden (begeleid door de leerkracht)

Voer de volgende opdracht uit met de leerlingen die niet aan het fotograferen zijn.

In les 2 heb je met de leerlingen de leerlingenpagina van plaatselijke figuren bekeken. De leerlingen hebben duo’s gevormd, een foto uitgekozen en de voorkant (onderdeel A) van de bijhorende werkblad gemaakt. Laat dezelfde duo’s hun werkblad pakken en opdrachten B en C afmaken. Hiervoor hebben ze een pen en tekenpotloden en eventueel extra schrijfpapier nodig.

4. Afsluiting

Hilde komt terug in de klas en legt uit dat zij de foto’s thuis gaat selecteren en klaar maken voor de klassenexpositie.