Les 2 Vroeger op de foto

Lesinhoud
  • De leerlingen luisteren naar een verhaal over het bezoek aan een fotostudio ongeveer 100 jaar geleden.
  • Daarna kiezen en onderzoeken ze een oude portretfoto uit hun eigen woonplaats.
  • De uitkomsten van hun onderzoek verwerken ze in een kleine presentatie aan de klas.
Lesdoelen
  • De leerlingen leren dat foto's maken vroeger heel bijzonder was.
  • Naar aanleiding van een oude portretfoto uit hun eigen woonplaats leren ze goed observeren en conclusies trekken uit hun observaties.
  • Ook verwerven ze meer kennis over hun eigen omgeving door het portret te onderzoeken.
  • Ze leven zich in in een andere persoon en een andere tijd.
Benodigdheden
Tijd
50 minuten
Voorbereiding

1. Voorleesverhaal

oude foto kinderen in auto

 

Illustratie_voorlezen
Lees het verhaal over Vier kinderen in een auto voor of laat het horen (mp3).

 

 

2. Portretten uit Maarn en Doorn

Oude portretfoto’s uit je eigen woonplaats kun je terugvinden in het gemeentearchief of bij de historische vereniging. We hebben er een paar voor jullie verzameld. Bekijk de Portretfoto’s van het RHC Zuidoost Utrecht (pdf) gezamenlijk of laat de leerlingen zelfstandig de portretten bekijken op de leerlingenpagina.

hkij -2 - pf

Opdracht

Deel de klas op in groepjes van twee. Elk groepje kiest een portretfoto uit die ze nader willen bestuderen. Het geeft niet als meerdere groepjes dezelfde foto kiezen, of als sommige foto’s niet gekozen worden. Print de Portretfoto’s van het RHC Zuidoost Utrecht (pdf) en geef de foto die elk groepje gekozen heeft, samen met het bijbehorende Werkblad 2 aan de leerlingen mee:

 

Werken met de werkbladen

De leerlingen maken in deze les onderdeel  A. Dit is de voorkant van het werkblad. De onderdelen B en C voeren ze uit tijdens de gastles van de fotograaf.

  • A. De leerlingen beantwoorden de vragen en vertellen tijdens het nabespreken aan de klas wat ze over de foto hebben ontdekt.
  • B. De leerlingen bedenken een verhaal over wie degene op de foto is. Ze schrijven op wat er gebeurde waardoor deze foto is genomen. Ze lezen het daarna voor aan de klas.
  • C. De leerlingen maken de tekening op het werkblad af. Als deze persoon nu op de foto zou zijn gegaan, wat zou er dan anders zijn? (Bijv.: moderne kleren, in kleur, andere voorwerpen, lachen op de foto, andere houding.)

 

Nabespreken

Laat tijdens het nabespreken de foto van het groepje op het digibord zien. Let op de volgende punten:

  • Hebben groepjes die dezelfde foto hebben gekozen hetzelfde verhaal?
  • Willen de leerlingen na afloop weten wie het echt zijn?

hkij - pf


Wie staat er op de foto?

Het RHC heeft bij elke foto wat achtergrondinformatie (pdf) gegeven. Lees deze informatie voor aan de leerlingen. Bespreek:

  • Klopt het een beetje met wat je zelf had ontdekt?
  • Zie je de achtergrondinformatie die je nu kent terug op de foto?

 

Tip: Op de leerlingenpagina staat nog een leuk filmpje van ongeveer 15 minuten over het ontstaan van de fotografie!