Landschap Erfgoed Utrect

Plaatselijke figuren

5 lessen

Groep 5-6

Op zoek naar portretten en hun betekenis

  • Projectdoelen

    Leerlingen:

    • leren wat een portret is
    • leren hoe de eerste fotografische portretten werden gemaakt
    • maken kennis met portretten van plaatselijke figuren
    • leven zich in, in een andere persoon en een andere tijd
    • oefenen in het maken van een portretfoto
  • Thema's en leergebieden

    Oriëntatie op jezelf en je omgeving, Kunstzinnige oriëntatie

  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Communiceren

De leerlingen leren de geschiedenis van een persoon uit de eigen omgeving kennen via een oude portretfoto. Daarna maken zij onder leiding van een gastdocent zelf portretten. Deze portretfoto’s worden via een tentoonstelling in de school of klas geëxposeerd.

  • Voorbereiding

    Voor aanvang project:

    • Voor de fotografieles is toestemming van ouders nodig. Deze kun je vragen aan de hand van ouderbrieven.
    • Voor de fotografieles is het speellokaal nodig
  • Olivier van Hartingsveldt

    De relatie tussen mensen en de verhoudingen tussen mens en dier zijn een vaak terugkerend thema in mijn werk. Vooral de wijze waarop huisdieren in Nederland volledig geïntegreerd zijn in de leefomgeving van de mens vind ik fascinerend en heeft geresulteerd in het langlopende project ‘Pronkstukjes’ Het is een antropologische zoektocht naar de mens via het dier.

  • Historische Kring Eemnes

    De Historische Kring Eemnes (kortweg HKE) is opgericht in 1979 en is een vereniging met leden en een door de leden gekozen bestuur. Het doel van de vereniging is (samengevat): Bevordering van de kennis van en de belangstelling voor de geschiedenis van Eemnes en aansluitend gebied.