Les 5 Animatiehoorspel (verdiepingsprogramma)

Lesinhoud
In deze verdiepingsles gaan de leerlingen in tweetallen onder leiding van een gastdocent een digitaal animatiehoorspel maken. Ze gebruiken het verhaal van Frederika Kortenhorst dat ze in de kerk hebben gehoord, als inspiratiebron. Met behulp van een app maken ze op meegebrachte Ipads een nieuw bewegend en gesproken verhaal. Nieuwe personages doen hun intrede, andere locaties worden gekozen en verzonnen problemen worden creatief opgelost. Aan het eind van de gastles bekijkt en beluistert de groep elkaars digitale kunstwerken.
Lesdoelen
  • de leerlingen maken een eigen kort verhaal en storyboard
  • de leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van verhalen
  • de leerlingen kunnen hun mimiek, stemgebruik en theatrale ideeën bewust inzetten bij het maken van een animatiehoorspel op basis van hun zelf ontwikkelde korte verhaal
Benodigdheden
  • Digibord
  • Potloden
Tijd
  • 75 minuten
Voorbereiding
  • Zorg dat het digibord startklaar staat
  • Deel de leerlingen in groepjes van twee in
  • Probeer extra ruimten (dichtbij het lokaal) te regelen waarin sommige groepjes kunnen werken

1 Inleiding: wie komt er op bezoek?

  • Vertel de leerlingen dat zij mee gaan doen met een les van RegioCultuurCentrum Idea waarin zij een animatiehoorspel gaan maken.
  • Vraag de leerlingen of zij weten wat animatie is. (Techniek om beweging weer te geven door een reeks plaatjes snel achter elkaar te tonen. Meestal gaat het bij animaties om getekende plaatjes.)
  • Vraag hen ook of ze weten wat een hoorspel is. (Een hoorspel is een vorm van drama, waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van geluid. De meeste hoorspelen worden dan ook voor het medium radio gemaakt. Vandaar dat het hoorspel ook wel radiodrama wordt genoemd.)
  • Nu gaan de leerlingen een animatiehoorspel op de tablet maken. Wat zou dat dan kunnen zijn?

Bij RegioCultuurCentrum Idea kun je kunstlessen volgen. Stel de leerlingen de volgende vragen:

  • Is werken met of op een tablet ook kunst?
  • Waarom wel of niet?
  • Wie gebruikt zijn/haar tablet thuis wel eens op een creatieve manier? Hoe dan?

 

2 De workshop Het animatiehoorspel

De workshop wordt gegeven door beeldend kunstenaar Sanne Hoeksema, die als docent werkt voor RegioCultuurCentrum Idea. Zie hiervoor de informatie bij de culturele partners.

 

3 Afsluiting

De docente sluit de workshop Het animatiehoorspel af en spreekt met de leerkracht af hoe alle filmpjes bij de klas terecht komen.