Les 4 Een kerk van dozen

Lesinhoud
  • De leerlingen maken in de klas een tentoonstelling van een kerk van dozen.
Lesdoelen
  • De leerlingen reflecteren op het project.
  • De leerlingen verwerken de informatie en belevenissen uit het project in een creatief product.
Benodigdheden
Tijd
90 minuten
Voorbereiding
  • Verzamel voldoende dozen. Zet alle materialen klaar.
  • Denk van tevoren over de volgorde van werken en activiteiten na. Wanneer de dozen apart worden versierd, is het slim dit te doen voor ze aan elkaar geniet of geplakt worden.
  • Teken de contouren van de kerk alvast met houtskool op het vel papier. Tip: Verdeel het papier in gelijke vlakken en doe hetzelfde met een foto van de kerk. Teken de lijnen van de kerk over in de vlakken op het papier.
  • Maak groepjes. Welk groepje schildert de kerk? Wie beplakt de dozen? Wie stapelt en plakt? Wie maakt een mooie fotocollage? Wie zorgt voor de zinnen?
  • Creëer een plek in de klas (of in de school) waar je de kerk kunt tentoonstellen. Bijvoorbeeld in een gang, zodat hij als een landmark in de verte te zien is.

 

Alle dozen komen met de bodem naar één kant te staan. Daarop wordt de tekening van de kerk geplakt. In de openingen aan de andere kant kan van alles geëxposeerd worden. Als de kerk klaar is, kun je eromheen lopen: een minitentoonstelling aan de ene kant en de kerk aan de andere kant. Een echt rondje om de kerk!

 

 

1. Terugkijken

Laat de brief, het dagboekfragment, de oude prent en het beursje uit les 1 nog eens zien.

  • Wat waren ook alweer de vragen en wat hebben de leerlingen daarop geantwoord?
  • Wat gebeurde er in en bij de kerk?
  • Bekijk met elkaar de foto’s. Wat hebben de leerlingen ontdekt bij het onderzoek?

 

2. Zinnen verzamelen

Deel stroken oranje papier uit en schrijf de volgende zin op het bord:

Wat ik nooit meer zal vergeten is………………………

Alle leerlingen schrijven de zin over en maken hem af. Verzamel de zinnen en gebruik ze in de tentoonstelling.

 

3. Een kerk in de klas

  • Bouw met de leerlingen de kerk van dozen. De dozen kunnen aangekleed worden, bijvoorbeeld met gekleurd papier, verf, textiel of passende voorwerpen. Ze kunnen ook juist heel sober en karig worden ingericht, met een enkele zin of foto.
  • Een groepje leerlingen begint met het inrichten van de dozen. Als een klein museum zal er in alle dozen iets liggen of staan dat past bij het project. Bekijk wat er tijdens de lessen is verzameld en kies met elkaar wat er in de dozen komt.
  • Een ander groepje leerlingen schildert de kerk op het tekenpapier. Kies kleuren die passen bij de kerk. Je kunt de kerk natuurlijk (laten) uitknippen, maar het vel papier kan ook in zijn geheel op de dozen geplakt worden.

 

Facultatief

Hebben kinderen thuis oude voorwerpen die ook in de tentoonstelling passen? Iets bijzonders uit hun eigen familie of iets wat met de kerk te maken heeft? Deze (kleine) voorwerpen kunnen ook tentoongesteld worden. Laat de leerlingen er ook een bijschrift bij maken: wat is het? waarom is het bijzonder?

 

Nodig andere klassen of ouders uit voor een bezoek aan de tentoonstelling. Vraag een paar leerlingen om als rondleider iets bij de tentoonstelling te vertellen.