Leerkrachtenpagina

Op deze plek vind je bij enkele lessen en opdrachten extra antwoorden, ondersteuning, uitleg en (achtergrond)informatie bij de lessen.

 

Les 1: Een veranderend leven

1 De opkomst van machines

 

Afb 1: boeren hooien het land met de hand = van voor de industrialisatie.

Afb 2: kinderen aan het werk in een drukkerij rond 1900 = tijdens de industrialisatie. Kinderen waren goedkope arbeidskrachten, fabriekseigenaren hadden ze daarom graag als personeel. In 1874 verbood het kinderwetje van Van Houten kinderarbeid tot twaalf jaar. Vanaf 1900 moesten alle kinderen van zeven tot twaalf naar school.

Afb 3: boeren ploegen het land met een tractor = tijdens/na de industrialisatie. Tractoren kwamen eind negentiende eeuw op, ze werden toen door stoommachines aangedreven. Begin twintigste eeuw werd overgeschakeld op verbrandingsmotoren.

Afb 4: klompenmaker aan het werk = van voor de industrialisatie. Het beroep klompenmaker verdween door de industrialisatie: door de komst van machines en de uitvinding van (werk)schoenen en rubberlaarzen.

Afb 5: omgeving met fabrieksschoorsteen = tijdens/na de industrialisatie. Rond 1900 werden er veel fabrieken gebouwd, vaak met hoge schoorstenen. Via de schoorsteen verdwenen de (giftige) gassen van de door steenkool aangestuurde stoommachines.

Afb 6: boer ploegt het land met een koe = van voor de industrialisatie

 


 

Les 1: Een veranderend leven

3 Industrieel erfgoed (in je eigen buurt)

 

Afbeelding 1 – Brugwal 11 = De Zeepfabriek

Kijk voor aanvullende en achtergrondinformatie op: http://www.usine-utrecht.nl/zeepfabriek-jutphaas-nieuwegein/

Afbeelding 2 – Prins Clausstraat 2-52 = Het Schippersinternaat

Kijk voor aanvullende en achtergrondinformatie op: http://www.usine-utrecht.nl/binnenvaartcentrum-vreeswijk-schippersinternaat-prins-hendrik-nieuwegein/

Afbeelding 3 – Waterliniedok = Prinses Beatrixsluis (een sluizencomplex)

Kijk voor aanvullende en achtergrondinformatie op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Prinses_Beatrixsluizen

 


 

Les 2: Veranderingen in de kunst

Fragment 1: Hip hop van na de industrialisatie (mechanisch. robotachtig, snel, hard, staccato)

Fragment 2: Romantisch ballet van voor de industrialisatie (sierlijk, licht, zweverig, rond, vloeiend)

Fragment 3: Triadisch ballet van tijdens de industrialisatie (combinatie van sierlijk en staccato)

 


 

Les 5: Reflectie en verdieping
Is het leven beter geworden door de industrialisatie? Een lastig te beantwoorden vraag! Speel het spel en laat de kinderen zo hun eigen mening vormen.

1. Klopt: door de industrialisatie kan er meer voedsel worden geproduceerd waardoor de levensverwachting hoger is.

2. Klopt niet: voor de industrialisatie waren er geen treinen, auto’s of bussen om mee te reizen. Families woonden toen dichtbij elkaar, vaak in hetzelfde dorp. Omdat we ons nu over de hele wereld kunnen verplaatsen, wonen families vaak veel verder uit elkaar.

3. Klopt: de periode van industrialisatie hebben we te danken aan de inzet van fossiele brandstoffen (aardolie, gas, steenkool). Deze raken op én we hebben een klimaatverandering tot stand gebracht door alle CO-2 uitstoot.

4. Klopt: (zie 2)

5. Klopt niet: ondanks alle problemen hebben we het beter dan ooit! We moeten alleen veel harder ons best doen ons klimaat te beschermen én de welvaart beter te verdelen.