Over het project

1 Samenvatting

Wat is er in het dagelijks leven veranderd door de industrialisatie? Welke invloed heeft die gehad op je eigen omgeving en op de kunsten, en dan met name de danskunst?
De leerlingen ervaren zelf hoe het dagelijks leven van de mens door de industrialisatie vanaf 1850 is veranderd.

 

 

 

 

2 Kort lessenoverzicht

 

  • Les 1: Een veranderend leven – Ontdek welke veranderingen de industriële revolutie teweeg heeft gebracht en welk lokaal industrieel erfgoed in jouw omgeving te vinden is.
  • Les 2: Veranderingen in de kunst – Kijk naar dansfragmenten van voor en na de industrialisatie en zie wat voor invloed die heeft gehad op de bewegingen.
  • Les 3: Fabrieken en machines in de kunst – Bekijk welke machines in de fabriek bij jou in de buurt stonden en bestudeer de bewegingen die daarbij zouden kunnen horen. Bedenk herhalende en mechanische bewegingen en oefen die.
  • Les 4: Maak je eigen dans – Ontwerp in groepjes onder leiding van een dansdocent van Beatz DanceStudio een eigen dans geïnspireerd op de industrialisatie.
  • Les 5: Reflectie en verdieping – Geef je mening over vijf stellingen en bedenk een toffe herbestemming voor lokaal industrieel erfgoed.

 

3 Praktische Informatie

Klik hier voor het rooster.

Activiteit 6 vindt plaats bij Beatz DanceStudio. De leerlingen maken hier een eigen dans geïnspireerd op machinale en mechanische bewegingen onder leiding van een dansdocent. Zorg dat de kinderen kleding dragen waarin ze goed kunnen bewegen.

Drenthehaven 10
3433 PB Nieuwegein
info@beatzdancestudio.nl
06- 812 85 502

 

 

 

4 Vakverbinding en 21e-eeuwse vaardigheden

Dit project kan aansluiten bij:

 

 

 

 

 

 

5 Waarderingsformulier

Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht zijn benieuwd naar je mening over dit project en het lesmateriaal. Wat was goed? En wat kan beter? Vul het waarderingsformulier cultuurprogramma in.