Les 2 Het water dat ik kleur

Lesinhoud
De leerlingen bekijken water in allerlei verschillende kleuren. Daarna gaan ze zelf aan de slag met water kleuren.
Lesdoelen
  • De leerlingen omschrijven de kleur van water uit herinnering, uit de kraan en van diverse afbeeldingen.
  • Ze kleuren water met crêpepapier.
  • De kleuters benoemen in eigen woorden de kleur die ze het water hebben gegeven.
Benodigdheden
  • water afbeeldingen: zwembad, reflectie, vijver, zee, regen
  • filmpje toveren
  • per leerling een transparante en kleurloze pot of fles ( lege appelmoespotten of waterflesjes werken prima). Dit kan van huis uit meegenomen worden, niet elk kind hoeft dezelfde maat te hebben. Voor een expositie is het wel het mooist als alle potten/flessen allemaal van hetzelfde materiaal zijn, dus of plastic of glas.
  • verschillende kleuren crêpepapier
  • lepels om te roeren
Tijd
30 minuten
Voorbereiding
  • Verzamel voldoende potten/flesjes
  • Leg crêpepapier klaar
extra:
  • titelkaartjes

1. De kleur van water

  • Welke kleur heeft water?

Laat de kinderen de kleur van water ( uit herinnering) omschrijven.

  • Kijk eens naar het water uit de kraan? Welke kleur heeft dat?
  • En als we daarmee limonade maken, welke kleur heeft het dan?
  • Welke kleur heeft het water in het zwembad? En in de sloot?

Vraag de leerlingen kleuren aan te wijzen van voorwerpen in de klas die (voor hen) bij dit water ( zwembad, sloot, etc.) horen.

  • Hoe zou je die kleuren kunnen noemen? Kikkerdrilgroen? Sebastiaans-blauwe-ogen-blauw?
  • Verzin of geef woorden aan de aangewezen kleuren.
  • Wijst iedereen dezelfde kleuren aan?
  • Hoe kan het dat niet iedereen dezelfde kleuren kiest?

Gebruik de onderstaande foto’s om goed te kijken en de kleuren in het water te benoemen?

Gebruik daarbij de volgende kijkvragen:

  • Is dit water?
  • Waarom denk je dat het wel/geen water is?
  • Wat zie je?
  • Welke kleuren zie je in het water?

Extra: voor wie wil weten waarom het water steeds een andere kleur heeft.
De kleur van het water verandert door een aantal dingen:

1. Door waar het water inzit. Door de blauwe tegels van het zwembad lijkt het water blauw, door het rood van een emmer lijkt het water rood.
2. Doordat het water een soort spiegel is. Als de zon erop schijnt spiegelt het water de kleur van water er boven is, blauw van de lucht, oranje van de ondergaande zon of bijvoorbeeld groen van de bomen die aan de oever staan.
3. Door wat er in het water zit. Zand of modder kleurt het water bruinig, plantjes en algen maken het water groen. Zoutkristallen kunnen het zelfs felroze kleuren.

2. Aan de slag: zelf water kleuren

De leerlingen gaan water een kleur geven die zelf willen en daarna deze kleur benoemen.

Vertel dat jullie nu al heel veel verschillende soorten water hebben gezien en dat dit water allemaal verschillende kleuren had.

Kijk nog eens naar het water dat uit de kraan komt, dat is kleurloos. Misschien is dat een beetje saai. De kinderen mogen nu zelf gaan verzinnen welk kleur het water volgens hen moet krijgen.

Kijk eerst het filmpje, waarin kinderen aan de slag gaan met de kleuren, geel, rood en blauw. Maar jullie kunnen vast veel meer kleuren maken.

Nu zelf aan de slag:

  • Laat ze hun pot/fles vullen met water.
  • Daarna scheuren de kinderen kleine stukjes crêpepapier. Daag ze uit om kleine stukjes te scheuren. Hiermee kunnen ze het water kleuren. Laat ze kleuren mengen en zoveel stukjes in het water doen als dat ze zelf nodig vinden.
  • Laat de leerlingen de kleur van hun water een naam geven. Denk bijvoorbeeld aan; Sebastiaans-blauwe-ogen-blauw, of aardbeien-limonade-roze, donder-wolken-grijs…

Kunstenaar Sergo Belo werkt ook met gekleurd water. Hij maakt een soort schilderij, maar hij gebruikt geen kwasten of verf maar super veel, duizenden, bekertjes gekleurd water.  Hij en zijn team zijn daar wel 6 dagen mee bezig.

  • Hoe zou jij de gekleurd water-verzameling van de hele klas neerzetten? Laat de kinderen ( in groepjes)  de potten/flessen ordenen op kleur, formaat, waterniveau, of…

Tip: Maak een expositie van al deze waterkleuren. Zet al het water in de vensterbank, dan kan het zonlicht er mee spelen. Schrijf  de verzonnen namen op titelkaartjes.

Je kan ook een pot buiten zetten om regenwater op te vangen, of water uit een slootje/vijver in de buurt scheppen. Zet ook deze potten erbij. Welke kleur heeft dit water?