Over het project

Samenvatting

De Storyscope is een interactieve installatie, gebaseerd op het schimmenspel.
Met behulp van fiducials en een computerprogramma worden afbeeldingen gemaakt en geprojecteerd.
Deze beelden nodigen uit tot het maken van verhalen.
De leerlingen maken hun eigen verhaal met de bestaande beelden, maar voegen er ook hun eigen karakter aan toe.
Het verhaal dat de leerlingen in groepjes maken, presenteren ze aan kinderen uit de onderbouw.

Opzet en planning

Voordat de Storyscope in de klas komt, bereid je de leerlingen voor.
Gebruik hiervoor de verschillende opdrachten en links in het lesmateriaal.
Deze opdrachten zijn geordend rond een aantal onderwerpen:

  1. Programmeren en fiducials: De leerlingen delen hun kennis over programmeren en doen hier wat oefeningen in. Ze maken kennis met fiducials en ontdekken waarvoor deze worden gebruikt.
  2. Verhalen maken en vertellen: Met verschillende opdrachten oefenen de leerlingen spelenderwijs met het maken en vertellen van verhalen.
  3. Storyscope in de klas:
    • De leerlingen maken kennis met de Storyscope en experimenteren met de installatie.
    • Een verhalenverteller neemt hen mee in het proces van verhalen maken en vertellen.
      Hij helpt hen op weg bij het verhalen vertellen met de Storyscope.
    • De leerlingen maken in groepjes hun eigen verhaal en presenteren dit aan een groep uit de onderbouw.
      Je regelt zelf aan welke groep en wanneer dit het beste uitkomt.

Bij de opdrachten zijn ook linkjes naar verdiepende opdrachten, bijvoorbeeld op de leerlingensite.
Zo kunnen leerlingen op verschillende momenten zelf nog meer uitzoeken over een bepaald onderwerp.

Aansluiting bij onderwijsontwikkelingen.

Het project sluit aan bij ‘Toekomstgericht onderwijs’ dat leerlingen digitale vaardigheden bijbrengt.
De vier digitale vaardigheden maken deel uit van de 21e eeuwse vaardigheden; een set aan vaardigheden die leerlingen nodig hebben om te kunnen leven, leren en werken in de 21e eeuw.

 

Bij Kunst Centraal koppelen we het versterken van de creativiteit aan digitale geletterdheid zodat media-creativiteit ontstaat; kinderen gebruiken nieuwe media en digitale middelen om te maken, te creëren. De Storyscope maakt mediakunst voor kinderen bereikbaar.

Het project draagt bij aan de brede ontwikkeling van kinderen.
Het stimuleert overkoepelende vaardigheden zoals samenwerken, onderzoeken, communiceren, presenteren en kritisch denken.
Het sluit aan bij onderzoekend leren en het creatief proces.