Les 3 Eline Janssens in de klas

Lesinhoud

Kunstenaar Eline Janssens komt in de klas. Eline legt uit waar de tafelschikking en tafelmanieren uit het verleden voor bedoeld waren en verteld over 18e eeuwse etiguetteregels. Daarna maken de leerlingen allemaal een eigen pronkstuk voor op de dinertafel, namelijk een soepterrine. Aan het eind van de les kunnen leerlingen aan Eline vragen stellen; over haar manier van werken en over haar website.

Lesdoelen
  • De leerlingen leren met silhouetten werken en van een 2-dimensionaal werk een 3-dimensionaal object te maken.
  • De leerlingen ervaren zelf aan den lijve dat het maken van beeldende kunst een kwestie van uitproberen, maken en kijken is.
  • Ze ontwikkelen zich verder in het gebruik van stempels en het werken met patronen.
  • Ze komen meer te weten over de manier van werken van Eline Janssens.
Benodigdheden

De school zorgt voor:

  • Digibord of beamer.
  • De teksten op de servetten uit les 1 en de placemats.
  • De stempel oefeningen uit les 2.
  • Zwarte ecoline en rode ecoline.
  • Scharen, lijm, potlood, gum.

Eline neemt mee:

  • Stempeldozen en stempels.
  • Prints van soepterrines.
  • Behang met verschillende soorten patronen.
  • Stevig wit papier A3 formaat. 200 gram papier
Opstelling

Introductie in de klas. Tafels bedekken met kranten ivm. ecolinevlekken.

Activiteiten
  • Bezoek van de kunstenaar Eline Janssens
  • Groepsgesprek
Tijd

90 minuten

Voorbereiding
  • Zorg dat alle materialen klaarliggen.
  • Zorg dat de placemats en de beschreven servetten klaarliggen.

soepterrine tafelmanieren les 3

Lesinhoud

Kunstenaar Eline Janssens komt in de klas. Eline legt uit waar de tafelschikking en tafelmanieren uit het verleden voor bedoeld waren en dat kunstenaars vaak werden ingeschakeld om hele mooie pronkstukken voor de tafel te maken. Tijdens de introductie worden voorbeelden getoond van rijk gedecoreerde zilveren en keramische tafelstukken. Ook vertelt Eline over de regels van de tafeletiquette in de 18e eeuw. Samen met de leerlingen onderzoekt ze of deze regels nog steeds gelden en zo ja, welke dan?

Daarna maken de leerlingen allemaal een eigen pronkstuk voor op de dinertafel, namelijk een 2-dimensionale soepterrine van stevig papier.

Aan het eind van de les kunnen leerlingen aan Eline vragen stellen; ze kunnen hun eigen ervaringen m.b.t. kunst maken vergelijken met de manier waarop Eline dit doet en over haar website.