Les 2 Versieroefening

Lesinhoud
  • De leerlingen maken een klein aardappelstempel.
  • Ze versieren de vorm van een bord met een gestempeld patroon.
Lesdoelen
  • De leerlingen krijgen enig begrip van het ontwerpen van een patroon.
  • Ze leren een eenvoudig aardappelstempel maken.
  • Ze zijn in staat een eenvoudig patroon op een vorm te stempelen.
Benodigdheden
  • A3 prints van de bordvorm, 1 per leerling
  • kladpapier
  • botte aardappelmesjes, of niet gekartelde ontbijtmesjes,
  • plakkaatverf in de primaire kleuren + wit
  • smalle lyonse kwasten, (ca. 1cm breed)
  • schoteltjes of eierdozen voor de verf
  • pleisters
Tijd

60 minuten

Voorbereiding
  • download indien nodig het bord en servet (pdf) en print het uit op A3 formaat, 1 per leerling
    (wanneer je les 2 hebt uitgevoerd is het bord al losgeknipt van het servetje)
  • controleer of alle materialen aanwezig zijn
    controleer of er geen vlijmscherpe aardappelmesjes tussen zitten

 

 tafpap_home3b

Inleiding

Bekijk met de leerlingen de website van Eline Janssens. Zij heeft een aparte pagina over haar ‘Tafelpapieren‘. In de volgende les gaan de leerlingen met haar aan het werk. Samen met haar decoreren ze een groot tafelkleed van papier. Op dat ‘tafelpapier’ komen afbeeldingen te staan die met eten te maken hebben. Mooie, versierde borden, de vormen van pannen, schalen, glazen enzovoort. En teksten die met eten te maken hebben.
Voor Eline Janssens in de klas komt gaan de leerlingen eerst het versieren (van een papieren bord) oefenen. In deze les gebruiken we zelfgemaakte aardappelstempels.  Bij het versieren gaat het over het ritme en de herhaling. U kunt dat uitleggen met behulp van onderstaande afbeeldingen. De leerlingen oefenen even op een kladblaadje wat je kunt doen met het begrip patroon.

Stempels maken

  • Geef de leerlingen een blokje aardappel. (3 x 3 x 3 cm is meer dan genoeg.)
  • Teken je figuur, met stift, op de platte kant van de aardappel.
  • snij (in het voorbeeld)  stukken aardappel weg.  Je figuur blijft over. Maar gaten en repen uit het oppervlak snijden kan natuurlijk ook.
  • Doe even voor: wat uitsteekt drukt af. Laat zien dat het niet zo heel netjes hoeft. Als de bovenkant van figuurtje dat je af wilt drukken maar plat is.

 

  • Snij rechte stukjes weg van dit platte kantje. (Ronde vormen zijn lastiger.) Het kan heel simpel worden. Een rechthoekje, een vierkantje, een v-vorm, zelfs een hartje is niet moeilijk. Zolang het maar op de rand van de bordvorm past.

tafpap_simpelevormen

 

Patroon

Een patroon bestaat uit een of meer verschillende stempels, die volgens een bepaald systeem herhaald worden.

Bijvoorbeeld

  • op gelijke afstanden
  • twee dicht bij elkaar, ruimte, weer twee dicht bij elkaar
  • twee afdrukken schuin door elkaar
  • één hoger, één lager, één hoger, één lager
  • links gedraaid, rechts gedraaid etc.

En dat is dan nog maar met één stempeltje

 

Als je het eerste stempel combineert met een tweede stempel (ruilen of samenwerken?) kan er nog veel meer

  • smeer met een platte kwast of je vinger een klein beetje verf aan het stempel en druk af op een kladvel
  • wat gebeurt er als je zonder opnieuw in te smeren weer afdrukt?)
  • wat gebeurt er als je kleuren over elkaar stempelt?
  • kun je het combineren met het stempel van je buurman of buurvrouw?
De leerkracht loopt rond en vraagt na tien minuten aandacht. Laat een aantal leerlingen vertellen wat ze bedacht hebben. Geef nog enkele minuten tijd. Leerlingen kunnen iets ‘gebruiken’ van wat ze gezien hebben van hun medeleerlingen. Controleer: past je patroon wel binnen de cirkel van het bord?


Deel 2: Stempelen op je papieren bord

De leerlingen zorgen ervoor dat ze genoeg schone ruimte hebben voor hun A3 kopie waar ze het patroon op gaan stempelen.  Nu het bedachte stempelpatroon toepassen in de cirkelvorm. Draai het bord, stempel met de vorm mee.

Tot slot

Laat de kinderen vertellen wat ze gedaan hebben. Wat is goed gelukt, wat was moeilijk? Wie zou wel zo’n servies willen hebben? Zou het ook op een kopje passen? Op een slakom? Etc.

Kondig aan hoe de volgende les Eline Janssens in de klas komt en met de leerlingen een héél groot tafelkleed gaat versieren met stempels. Eline Janssens brengt stempels mee die de leerlingen gaan gebruiken.

tafpap_bordjes

Variant 1: supersnel

Geen aardappelstempels? Gebruik de korte en lange (smalle kanten van een gummetje). De vorm is beperkt, maar je kunt binnen tien minuten aan het werk.

of

Variant 2

Maak met plasticine een platte vorm op een houten blokje en druk er vormen in met een satéprikker.

SILA_DUFY_20140924_141947

Variatie 3

Als je geen houten blokjes kunt vinden, maak dan een paddenstoeltje van plasticine. Druk de brede kant op de tafel zodat die plat is. Teken met een satéprikker in de plasticine en druk af.

SILA_dufy_plasticine

Deze  stempels druk je na een aantal afdrukken steeds platter.  Dan moeten ze even bijgewerkt worden met de satéprikker. Ze houden het iets langer uit als je ze een uurtje in de ijskast legt.