Les 3 Eline Janssens in de klas

Lesinhoud
  • Eline Janssens komt in de klas en gaat met de leerlingen aan het werk.
  • Ze legt uit waar de tafelschikking en tafelmanieren uit het verleden voor bedoeld waren. Op een groot vel papier gaat ze met groepjes leerlingen versieringen aanbrengen. De hele groep maakt zo een groot versierd tafelkleed dat gebruikt kan worden tijdens de maaltijd in de feestweek in Oudewater. Ze begeleidt het proces.
  • De leerlingen kunnen vragen stellen; over haar manier van werken en over haar website.
Lesdoelen
  • De leerlingen ervaren zelf aan den lijve dat het maken van beeldende kunst een kwestie van uitproberen, maken en kijken is.
  • Ze ontwikkelen zich verder in het gebruik van stempels en het werken met patronen.
  • Ze komen meer te weten over de manier van werken van Eline Janssens.
Benodigdheden
  • digibord, beamer
  • de teksten uit les 1
  • de oefeningen (bestempelde borden uit les 2)
  • zwarte ecoline, rode ecoline
  • tafels of tafeltjes naast elkaar waar ongeveer 3 meter van het lange papier naast elkaar op kan liggen
  • plakband, lijm, potlood, gum
  • stempeldozen, stempels (neemt Eline Janssens mee)
Opstelling

Introductie in de klas. Tijdens het werken met de groepjes afhankelijk van de ruimte in de klas ca. 6 tafeltjes aan elkaar geschoven, of twee kantoortafels in de hal tegen elkaar aan. Tafels bedekken met kranten ivm. ecolinevlekken

Activiteiten
  • bezoek van de kunstenaar Eline Janssens
  • groepsgesprek
  • beeldend werken in kleine groepen,groepen leerlingen maken van ca. 6 leerlingen
Werkwijze

90 minuten

Voorbereiding
  • Zorg dat alle materialen klaarliggen.
  • Zorg dat de vragen uit les 1 (en 2) binnen handbereik zijn.

tafpap_tafelpapier_Eline