Wat een portret

  • Lesdoelen

    De leerlingen leren wat een portret is en worden zich er bewust van dat een portret soms een bepaalde bedoeling heeft en niet altijd een weergave is van de werkelijkheid.

  • Voorbereiding
    • Zorg dat de leerlingen pen en papier bij de hand hebben.
    • Print werkblad 1  voor elke leerling uit.
    • TIP: laat kinderen een eigen portretfoto meenemen, van zichzelf of een hele oude van hun familie. Neem ook een oude portretfoto van jezelf mee. Deze kan de nieuwe foto uit opdracht 1 vervangen.
  • Wat zie je? Schrijf 5 dingen op.
  • Wat zie je aan de kleding?
  • Hoe kijken ze? Beschrijf hun houding, hoe staan ze?
  • Wat zouden de kinderen van elkaar kunnen zijn en waarom gingen ze op de foto denk je?
  • Waar is de eerste foto genomen? Kijk eens goed, het lijkt alsof de eerste foto buiten is gemaakt, maar is dat ook zo?
Bekijk daarna de volgende foto, of portretfoto’s die de kinderen zelf hebben meegenomen, of een oude foto van jezelf, en stel dezelfde vragen nog een keer
  • Welke foto is het oudst en welke het nieuwst?
  • Wat hebben jullie aan de afbeeldingen ontdekt?

Verschillend op de foto

Deel werkblad 1 uit en laat hen de opdrachten maken.
Bespreek de opdracht na afloop met elkaar na.