Wie woont of werkt waar?

Bekijk een bijzondere plek of monument uit je eigen omgeving eens door de ogen van iemand die er woont of werkt. Bijvoorbeeld: de koster van de kerk, de molenaar, de smid of de jonkvrouw van het kasteel. De leerlingen worden uitgenodigd om spelenderwijs meer over deze locatie te weten te komen, en ze worden deelgenoot gemaakt van een probleem dat ze helpen oplossen. Zo komt het gebouw tot leven!

 

Samenwerkingspartners

De Ronde Venen A: Bartho Braat, Marjolein Macrander, Spoorhuis
Soest A: HazArt Beeldentuin, Bart Schouten. Het verdiepingsprogramma wordt verzorgd door IDEA.

Thema

geschiedenis van eigen omgeving, (oude/verdwenen) beroepen, vroeger/nu/in de toekomst

Dit project kan aansluiten bij:

Vakken: oriëntatie op jezelf en de wereld
21e eeuwse vaardigheden: probleem oplossen, creatief denken

 

“De kinderen vonden het allemaal geweldig en gaan graag nog eens terug naar het museum. Ze hebben alles onthouden wat Archeoloog Arie ze verteld heeft, wat een boeiende manier van vertellen had deze man.”

Leerkracht van het Stekje in Houten

“Nu heb ik een blijvende herinnering.”
Leerling van de Trekvogel in IJsselstein

 

Het lesmateriaal verschijnt hier in de loop van het schooljaar.