Over het project

Samenvatting

De kinderen krijgen op school een brief van van iemand die woont of werkt in een monument of bijzondere erfgoed locatie bij hen in de buurt (dat kan een kerk, molen, kasteel, buitenplaats, smederij, beeldentuin etc. zijn). Dit is meestal een acteur. Hij of zij zit met een probleem en om dat op te lossen worden de kinderen uitgenodigd om naar deze plek te komen. Tijdens het bezoek vertelt de acteur een verhaal en leren de kinderen spelenderwijs over de locatie. Ze worden deelgenoot gemaakt van een probleem, dat ze helpen oplossen.

Het doel van dit project is om de leerlingen aan de hand van een verhaal en een ‘probleem’ kennis te laten maken met een markant gebouw en de bijbehorende geschiedenis, in hun eigen omgeving.

Kort lessenoverzicht

  • Les 1 De brief: de klas ontvangt een brief van iemand die woont of werkt op een bijzondere locatie.
  • Les 2 Vertel maar!: de kinderen bezoeken de locatie.
  • Les 3 Laat maar zien!: De leerlingen verwerken de in les 2 opgedane kennis door middel van een creatieve opdracht.

 

Vakverbinding en 21e-eeuwse vaardigheden

Dit project kan aansluiten bij: