Over het project

1. Samenvatting

De kinderen krijgen een brief van Teun, de tuinman van de beeldentuin van Galerie HazArt in Soest. Hij vraagt de kinderen om  hulp. Om goed uit te kunnen leggen waarbij hij hulp bij nodig heeft, heeft Teun een korte film in de beeldentuin opgenomen. Gaandeweg wordt duidelijk wat het probleem is.

Na het verhaal van Teun gaan de kinderen in de klas met een beeldend docent van Idea aan de slag met een beeldende opdracht. Aan het eind van de les hebben de kinderen Teun geholpen.

2. Doelstelling

  • Het doel van dit project is om leerlingen aan de hand van een verhaal en een ‘probleem’ kennis te laten maken met een bijzondere plek uit hun eigen omgeving. In verband met Corona is het bezoek aan de beeldentuin vervangen door de korte film.
  • De leerlingen ervaren dat hun eigen omgeving betekenisvol is en ze spreken hun creativiteit aan door mee te denken over de oplossing voor het probleem.

 

3. Kort lessenoverzicht

Dit project bestaat uit twee lessen en een afsluitende brief op school. Het is belangrijk dat de kinderen worden voorbereid op het bezoek van de gastdocent van Idea.

  • Les 1, de brief: de klas ontvangt een brief van Teun, de tuinman van de beeldentuin van Galerie de HazArt in Soest. ze bekijken de film die Teun voor hen heeft opgenomen.
  • Les 2: aan de slag! De leerlingen helpen het probleem op te lossen en verwerken daarbij hun belevenissen door middel van een creatieve opdracht.
  • Afsluiting: de klas ontvangt een bedankbrief van Teun.

 

4. Praktische Informatie

Bekijk hier het rooster.

 

Vakverbinding en 21e-eeuwse vaardigheden

Dit project kan aansluiten bij:

 

5. Waarderingsformulier

Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht zijn benieuwd naar je mening over dit project en het lesmateriaal. Wat was goed? En wat kan beter?

Vul het waarderingsformulier in.