Les 2 Aan de slag! Verdiepingsprogramma

Lesinhoud
De kinderen maken een beeldje van een (fantasie)dier en een maquette van een beeldentuin onder leiding van een beeldend kunstvakdocent van Idea.
Lesdoelen
De leerlingen:
  • maken kennis met de kunstdiscipline ruimtelijke vorming en spreken hun eigen creativiteit aan
  • leren dat beeldende kunst een bron kan zijn voor verhalen en fantasieën
  • leren op een bewuste manier te kijken naar kunstwerken en afbeeldingen
  • maken onder begeleiding een ruimtelijk kunstwerk voor in hun eigengemaakte beeldentuin
Benodigdheden
  • 1 grote tafel of 3 kleine tafels waarop de maquette gepresenteerd kan worden
  • werkplekken voor de kinderen om te kleien
  • plastic om de werktafels mee af te dekken
  • De gastdocent neemt alle andere de benodigde materialen mee
  • Als er buiten les gegeven moet worden, dan bezorgt Idea 5 werktafels
Tijd
45 minuten
Locatie
  • In het handvaardigheidslokaal (of de eigen klas)
  • De les kan eventueel ook buiten plaatsvinden, Idea zorgt er dan voor dat er werktafels buiten neergezet worden
Voorbereiding
  • Zorg dat de tafel(tje)s voor de kinderen om aan te werken klaar staan
  • Zorg dat de presentatie tafels voor het eindresultaat klaar staan
Deze foto is in 2019 in de beeldentuin van HazArt gemaakt.

Workshop ruimtelijke vorming

De kinderen maken in de klas beelden van dieren om het probleem van Teun de tuinman op te lossen. Dat mogen bestaande dieren zijn zoals vogels, egels, uilen, hazen, poezen, krekels, kikkers, maar ook fantasiedieren. De leerlingen ontwerpen een dierfiguur werken met klei en . Als het dier klaar is wordt het op een houten blokje (sokkel) geplaatst.

Afronding van de workshop

De kinderen geven de dierfiguren, samen met de gastdocent, een plekje in hun eigen beeldentuin.

Als het de voorkeur heeft de les buiten plaats te laten vinden geef dit dan minimaal 1 week voor de gastles door aan Anita Vreugdenhil