Les 2a Bezoek aan de beeldentuin (Cultuurprogramma)

Lesinhoud
De klas gaat naar beeldentuin HazArt. Daar vertelt Teun of Pleun een verhaal over de tuin en de beelden. Gaandeweg wordt duidelijk wat het probleem is. De kinderen helpen met de oplossing. Deze les bestaat uit twee delen die aansluitend bij HazArt plaatsvinden.  
Lesdoelen
De leerlingen ervaren dat hun eigen omgeving betekenisvol is. Zodra de kinderen hun eigen omgeving leren kennen biedt dat mogelijkheden zich te wortelen en van daaruit de wereld te leren kennen. Ook spreken de kinderen hun creativiteit aan door mee te denken aan de oplossing voor een probleem.
Benodigdheden
 
Tijd
45 minuten voor het eerste deel, 15 minuten pauze, 45 minuten voor het tweede deel. Exclusief reistijd.
Voorbereiding

1. Informatie voorafgaand aan het bezoek aan Beeldentuin HazArt

Voor de leerkracht

  • Lees les 2a en 2b door voordat je met de klas naar de beeldentuin gaat.
  • Vertel de rij-ouders waar ze naartoe moeten, hoe laat ze er moeten zijn en wat er van ze verwacht wordt. Maak hiervoor gebruik van
  • brief voor de begeleiders. Beeldentuin Hazart zit aan de Pimpelmees 3 in Soest.
  • Indien ouders bij het projectbezoek blijven, vertel ze in het kort wat de kinderen gaan doen en vraag hen niet te praten tijdens het verhaal.

Voor de ouders

  • Beeldentuin Hazart zit aan de Pimpelmees 3 in Soest. Meer informatie vind je op de website van de beeldentuin.
  • Kom op tijd, er komen meerdere groepen op één dag.
  • Zorg dat de kinderen rustig luisteren naar het verhaal.
  • De acteur die de rol van Teun of Pleun speelt leidt de leerlingen rond.

Voor de leerlingen

  • Wij zijn te gast in de beeldentuin. Het is belangrijk dat de leerlingen zich respectvol gedragen, geen lawaai maken en niets beschadigen.
  • Bespreek met de kinderen welke regels er gelden bij het bezoek aan de beeldentuin:
    • Rustig lopen.
    • Bij elkaar blijven.
    • Goed luisteren naar de begeleiders.
  • Vraag de leerlingen of ze zin hebben in het bezoek. Wat lijkt hen er spannend, leuk, interessant aan?

 

2. Bezoek aan beeldentuin HazArt

LET OP : DEZE INFORMATIE IS NIET VOOR DE LEERLINGEN BEDOELD, HET BEZOEK IS EEN VERRASSING!

Deel 1 van het bezoek is de rondleiding door tuinier Teun of Pleun, die duurt 45 minuten (les 2a).

Dan is er een kwartier pauze waarbij de kinderen hun eten en drinken kunnen opeten en drinken.

Vervolgens worden ze opgehaald door beeldhouwer Bea die met hen aan de slag gaat om het probleem op te lossen. Het tweede gedeelte van het bezoek (les 2b) duurt ook 45 minuten.

Teun of Pleun is tuinier in de beeldentuin. Hij of zij heeft de kinderen een brief geschreven met het verzoek om naar de beeldentuin te komen omdat hun hulp daar nodig is. In de tuin worden de groepen ontvangen door Teun of Pleun.

Om goed uit te kunnen leggen waarvoor zij de hulp van de kinderen nodig hebben, laat hij of zij de kinderen eerst iets meer van de tuin zien. Ze beginnen bij de keien-toren, van daar gaat het in een grote boog via een aantal beelden door de tuin naar het afgeschermde tuingedeelte met theekopje en olifanten. Onderweg bekijken de kinderen een aantal beelden, waarbij ze worden geïnspireerd om goed te kijken. Bij het beeld ‘Vergane Kathedraal’ vertelt Teun of Pleun een sprookjesachtig verhaal met het beeld als decor. Tenslotte komen de leerlingen bij het beeld van de olifantjes en dat brengt het gesprek op dieren.

Teun of Pleun vertelt dat hij/zij al die beelden wel mooi vindt, maar dat hij/zij het zo jammer vindt dat er maar zo weinig beelden van dieren te zien zijn. Tenslotte is het een tuin en in een tuin horen planten maar vooral ook dieren. Er leven ook heel veel echte dieren in de tuin, zoals: egels, eekhoorns, lieveheersbeestjes, uilen en andere vogels. En vergeet ook de wormen, de mieren en de muggen niet.

Op een dag hebben Teun en Pleun aan Bea de beeldhouwer verteld dat zij vinden dat er meer beelden van dieren moeten komen, zodat het een DIERENbeeldentuin wordt. Daar was de beeldhouwster het wel mee eens. Teun en Pleun zei zij, ik maak die dierenbeelden voor jullie. Hoeveel willen jullie er hebben? Twee, drie, tien … ? Je zegt het maar. Toen gingen Teun en Pleun eens tellen hoeveel echte dieren er in de tuin leven en dat blijken er zeker wel 1.000 te zijn (alle wormen meegeteld). Geen probleem, zei Bea, beloofd is beloofd, ik ga die 1.000 dierenbeelden voor jullie maken.

Maar dat bleek toch veel meer werk dan gedacht. Na een week had de kunstenares nog maar tien beelden af. Zij zit nu met haar handen in het haar. Teun en Pleun willen haar wel helpen, maar zij kunnen zelf helemaal niet goed knutselen. Daarom vragen zij de kinderen om de kunstenares te helpen door allemaal één dierenbeeld te maken. Samen met de andere scholen kunnen de kinderen er zo in een paar weken tijd makkelijk 1.000 maken!