Filter lesmaterialen tonen

Lesmateriaal van Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht.

Zoeken naar:

De klas van ’45

  De klas van ’45 is een boeiende, interactieve tentoonstelling in het Nationaal Militair Museum die is gebaseerd op waargebeurde verhalen. De leerlingen maken kennis met Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie: vijf schoolkinderen van wie het leven geraakt werd door…

Bekijk project groep 7-8

De buurt in beeld

Atlas, wegenkaart, wandelkaart, hoogtekaart? In het project De buurt in beeld komen de leerlingen het een en ander te weten over kaarten in alle soorten en maten. Van heel praktische kaarten tot prachtige geïllustreerde exemplaren uit de 16e eeuw. Ook…

Bekijk project groep 5-6

Dit herdenken wij

  Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels 75 jaar geleden. Waarom staan de monumenten er nu nog steeds? En wat is het verhaal erachter? En hoe zou jouw monument voor iets…

Bekijk project groep 8

Dit herdenken wij

Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels meer dan 75 jaar geleden. Waarom staan de monumenten er nu nog steeds? En wat is het verhaal erachter? En hoe zou jouw monument voor…

Bekijk project groep 8

Op de toren zit een haan

  Hubertus, de haan van de kerktoren, is van zijn toren gewaaid en komt terecht in de zandbak van het schoolplein. Samen met Hubertus gaan de kinderen op ontdektocht in de school, op het schoolplein en in de buurt om…

Bekijk project Groep 1-2

Op de toren zit een haan

  Hubertus, de haan van de kerktoren, is van zijn toren gewaaid en komt terecht in de zandbak van het schoolplein. Samen met Hubertus gaan de kinderen op ontdektocht in de school, op het schoolplein en in de buurt om…

Bekijk project Groep 1-2

Op de toren zit een haan

  Hubertus, de haan van de kerktoren, is van zijn toren gewaaid en komt terecht in de zandbak van het schoolplein. Samen met Hubertus gaan de kinderen op ontdektocht in de school, op het schoolplein en in de buurt om…

Bekijk project Groep 1-2

Op de toren zit een haan

  Hubertus, de haan van de kerktoren, is van zijn toren gewaaid en komt terecht in de zandbak van het schoolplein. Samen met Hubertus gaan de kinderen op ontdektocht in de school, op het schoolplein en in de buurt om…

Bekijk project Groep 1-2

Dit herdenken wij

Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels 75 jaar geleden. Waarom staan de monumenten er nu nog steeds? En wat is het verhaal erachter? Schrijf als slot een gedicht over herdenken, vrijheid…

Bekijk project groep 8
NHW_Nieuwegein

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

Wist je dat je midden in een verdedigingslinie woont die dwars door Nederland loopt? Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie: een super slimme uitvinding die gebouwd is om ons in oorlogstijd te beschermen. De vele onderdelen van de Waterlinie liggen…

Bekijk project groep 5-6

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

Wist je dat je midden in een verdedigingslinie woont die dwars door Nederland loopt? Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie: een super slimme uitvinding die gebouwd is om ons in oorlogstijd te beschermen. De vele onderdelen van de Waterlinie liggen…

Bekijk project groep 5-6

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

Wist je dat je midden in een verdedigingslinie woont die dwars door Nederland loopt? Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie: een super slimme uitvinding die gebouwd is om ons in oorlogstijd te beschermen. De vele onderdelen van de Waterlinie liggen…

Bekijk project groep 5-6

De klas van ’45

  De klas van ’45 is een boeiende, interactieve tentoonstelling in het Nationaal Militair Museum die is gebaseerd op waargebeurde verhalen. De leerlingen maken kennis met Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie: vijf schoolkinderen van wie het leven geraakt werd…

Bekijk project groep 7-8

De klas van ’45

  De klas van ’45 is een boeiende, interactieve tentoonstelling in het Nationaal Militair Museum die is gebaseerd op waargebeurde verhalen. De leerlingen maken kennis met Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie: vijf schoolkinderen van wie het leven geraakt werd…

Bekijk project groep 7-8

Wie woont of werkt waar – Slot Zuylen

De klas krijgt een brief van de tantes Gwendoline en Godelieve, de oudste bewoners van Slot Zuylen. De twee deftige dames passen op het kasteel, omdat de hele familie en het voltallige personeel een dagje uit zijn. Maar plotseling krijgen ze…

Bekijk project Groep 3-4
NHW_deBilt_fort_Ruighoek

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

Wist je dat je midden in een verdedigingslinie woont die dwars door Nederland loopt? Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie: een super slimme uitvinding die gebouwd is om ons in oorlogstijd te beschermen. De vele onderdelen van de Waterlinie liggen…

Bekijk project groep 5-6

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

Wist je dat je midden in een verdedigingslinie woont die dwars door Nederland loopt? Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie: een super slimme uitvinding die gebouwd is om ons in oorlogstijd te beschermen. De vele onderdelen van de Waterlinie liggen…

Bekijk project groep 5-6

Erfgoed doen!

Ga aan de slag met erfgoed. Zo ontdekken leerlingen de verhalen over de plek waar ze wonen. Ze leren waarom hun omgeving eruit ziet zoals het nu is. Dat helpt hen betekenis te geven aan hun omgeving. Op deze website vind…

Bekijk project Groep 1-2 Groep 3-4 groep 5-6 groep 7-8

Wind in de zeilen De Windotter

Het Gilde van Vrijwillige Molenaars zit met een probleem: er zijn te weinig molenaars om alle molens in Nederland te laten draaien. Help het Gilde om nieuwe molenaars te werven! Daarvoor moet je natuurlijk eerst onderzoeken wat een molenaar allemaal…

Bekijk project groep 7-8

Schoffels en schoorstenen

Wat is er veranderd door de industrialisatie? Welke invloed heeft dit gehad op jouw omgeving en op de danskunst? In dit project onderzoek je hoe het dagelijks leven van de mens vanaf 1850 door de industrialisatie is veranderd. Onder leiding…

Bekijk project groep 7

Van wie is die koffer?

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Niemand weet van wie hij is. Hij blijkt vol vreemde voorwerpen te zitten. Wat zijn het? Wat kun je ermee? Wat hebben de spullen met elkaar te maken? En…

Bekijk project Groep 1-2

Wind in de zeilen Cabauwse molen

  Het Gilde van Vrijwillige Molenaars zit met een probleem: er zijn te weinig molenaars om alle molens in Nederland te laten draaien. Help het Gilde om nieuwe molenaars te werven! Daarvoor moet je natuurlijk eerst onderzoeken wat een molenaar…

Bekijk project groep 7-8
Coming soon

Langs de Limes

Dwars door de provincie Utrecht loopt de Limes, de vroegere grens van het Romeinse rijk. Want Romeinen woonden niet alleen in het verre Rome, maar ook hier in onze streken. Overal zijn nog resten te vinden van hun dagelijks leven.…

Bekijk project groep 5-6

Historische verhalen

Duik in de historie en maak kennis met Fort Amstelhoek. Luister naar spannende verhalen en maak een eigen dagboekfragment.  

Bekijk project groep 7-8

Vogel het uit!

Vogels zijn slim en kunnen zich aanpassen aan hun omgeving. Maar niet elke vogel kan overal leven. Op verschillende plekken wonen daarom verschillende vogels met andere kenmerken en eigenschappen. Welke vogels leven er bij jou in de buurt? Spot vogels…

Bekijk project groep 5-6
Coming soon

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

Wist je dat je midden in een verdedigingslinie woont die dwars door Nederland loopt? Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie: een super slimme uitvinding die gebouwd is om ons in oorlogstijd te beschermen. De vele onderdelen van de Waterlinie liggen…

Bekijk project groep 6
Coming soon

Rondje om de kerk

De overgrootvader van Frederika Kortenhorst reisde in de 19e eeuw rond door de provincie. ANWB-borden en Tomtoms bestonden toen nog niet. Maar er waren wel kerktorens… Frederika duikt in de geschiedenis van haar opa en treedt in zijn voetsporen… Ook…

Bekijk project groep 5-6
Coming soon

Wie woont of werkt waar?

Bekijk een bijzondere plek of monument uit je eigen omgeving eens door de ogen van iemand die er woont of werkt. Bijvoorbeeld: de koster van de kerk, de molenaar, de smid of de jonkvrouw van het kasteel. De leerlingen worden…

Bekijk project Groep 3-4
Coming soon

Rondje om de kerk

De overgrootvader van Frederik/Frederika Kortenhorst reisde in de 19e eeuw rond door de provincie. ANWB-borden en Tomtoms bestonden toen nog niet. Maar er waren wel kerktorens… Frederik/Frederika Kortenhorst duikt in de geschiedenis van opa en treedt in zijn voetsporen…En ook…

Bekijk project groep 6
Coming soon

Plaatselijke figuren

  Kijk eens naar dit historische portret. Wat zie je? Wat zijn dat voor mensen? Waarom hebben deze personen zich laten portretteren en waarom op deze manier? De leerlingen leren aan de hand van portretfoto’s van de historische vereniging de…

Bekijk project groep 5-6
Coming soon

Leven in de IJzertijd

Waar nu het industriepark Zenderpark is stonden in de prehistorie boerderijen. Uit gevonden voorwerpen weten we wat de mensen in de ijzertijd aten, wat ze droegen en hoe ze woonden. In het Museum IJsselstein kun je deze voorwerpen bekijken. Daar…

Bekijk project groep 6

Plaatselijke figuren

Kijk eens naar dit historische portret. Wat zie je? Wat zijn dat voor mensen? Waarom hebben deze personen zich laten portretteren en waarom op deze manier? In dit project onderzoeken leerlingen portretten van personen uit hun eigen omgeving en gaan zelf aan…

Bekijk project Bekijk leerlingensite groep 5-6

Het plot

In een oud klaslokaal ligt een omgevallen stoel. Wat is er gebeurd? Een ruzie, een ontsnapping of totaal iets anders? Leerlingen construeren hun eigen verhaal. De verschillende ruimten in Museum Soest worden filmlocaties. De leerlingen gaan in groepjes hun eigen…

Bekijk project groep 7-8

Buitenplaatsen

Buitenplaatsen? Wat zijn dat eigenlijk en wie woonden daar? In de provincie Utrecht zijn veel buitenplaatsen. De ene nog mooier en groter dan de andere. Vaak pronkend langs de weg of het water. In dit project maken de leerlingen kennis met het…

Bekijk project groep 7

Buitenplaatsen Binnenrust – Abcoude

Buitenplaatsen? Wat zijn dat eigenlijk en wie woonden daar? In de provincie Utrecht staan veel buitenplaatsen. De een nog mooier en groter dan de andere. Vaak pronkend langs de weg of het water. In dit project maken de leerlingen kennis met het fenomeen…

Bekijk project groep 7-8

Buitenplaatsen Loenersloot – Vinkeveen

Buitenplaatsen? Wat zijn dat eigenlijk en wie woonden daar? In de provincie Utrecht staan veel buitenplaatsen. De een nog mooier en groter dan de andere. Vaak pronkend langs de weg of het water. In dit project maken de leerlingen kennis met het fenomeen…

Bekijk project groep 7-8

Wie woont of werkt waar?

Arie de archeoloog stuurt de leerlingen een brief. Hij vraagt hen om naar de archeologie zolder te komen. Arie heeft bijzondere spullen gevonden bij een oude boerderij net buiten het dorp. Samen met de kinderen wil hij ontdekken wat het…

Bekijk project Groep 3-4
Coming soon

Op stap met Jet en Jan

Jet en Jan leefden honderd jaar geleden. Wat deden kinderen toen allemaal? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? Wat is een gulden en wat kon je daar in die dagen voor kopen? In het plaatselijk historisch museum brengen…

Bekijk project groep 6

Van wie is die koffer?

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Niemand weet van wie hij is. Hij blijkt vol vreemde voorwerpen te zitten. Wat zijn het? Wat kun je ermee? Wat hebben de spullen met elkaar te maken? En…

Bekijk project Groep 1-2
Coming soon

Schoffels en schoorstenen

Vanaf 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken welke invloed dit heeft gehad op hun eigen omgeving, en op de danskunst. Mensen leerden werken met machines, aan lopende banden. Steeds weer dezelfde handeling, een eentonig ritme van herhaling. Sneller…

Bekijk project groep 7-8

De buurt in beeld

Atlas, wegenkaart, wandelkaart, hoogtekaart? In het project De buurt in beeld komen de leerlingen het een en ander te weten over kaarten in alle soorten en maten. Van heel praktische kaarten tot prachtige geïllustreerde exemplaren uit de 16e eeuw. Ook…

Bekijk project groep 6
Coming soon

De klas van ’45

Zij zaten alle vijf in De klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen. Met Cor die midden in de verdedigingslinie woont, beleven zij de inval van de…

Bekijk project groep 7-8

Wie woont of werkt waar?

De kinderen krijgen op school een brief van Bart. Bart is vrijwilliger bij Museum IJsselstein en hij heeft op zolder een schriftje gevonden met een verhaal over het klooster dat vroeger vlakbij het museum stond. Hij vraagt de kinderen naar Museum IJsselstein…

Bekijk project Groep 3-4

Wilhelm en Willie – avontuur in Huis Doorn

In Wilhelm en Willie – avontuur in huis Doorn vormt het verhaal over Wilhelm en Willie de rode draad. Volksmeisje Willie komt als dienstmeisje terecht in het kasteel Huis Doorn waar ex-keizer Wilhelm II woont. Daar ziet zij hoe Wilhelm…

Bekijk project groep 5

Langs de Limes

De Romeinen woonden niet alleen in het verre Rome, maar ook hier in onze streken. Dwars door onze provincie loopt de Limes, de vroegere grens van het Romeinse Rijk. De leerlingen krijgen 5 ansichtkaarten van Sem, die veel weet van…

Bekijk project groep 5
Coming soon

Op stap met Jet en Jan

Jet en Jan leefden honderd jaar geleden. Wat deden kinderen toen allemaal? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? Wat is een gulden en wat kon je daar in die dagen voor kopen? In het plaatselijk historisch museum brengen…

Bekijk project groep 5

Langs de Limes

De Romeinen woonden niet alleen in het verre Rome, maar ook hier in onze streken. Dwars door onze provincie loopt de Limes, de vroegere grens van het Romeinse rijk. De leerlingen krijgen 5 ansichtkaarten van Sem, die veel weet van…

Bekijk project groep 5-6

Op stap met Jet en Jan. Jong in 1910

Hoe was het dagelijks leven honderd jaar geleden? Wat deden kinderen toen allemaal? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? Wat is een gulden en wat kon je daar in die dagen mee doen? Ga je mee terug in…

Bekijk project groep 5