Filter lesmaterialen tonen

Lesmateriaal van Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht.

Zoeken naar:

Coming soon

Dit herdenken wij

Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels 70 jaar geleden. Waarom staan deze monumenten er nu nog steeds? En wat is het verhaal erachter? En als je zelf een monument voor iets…

Bekijk project groep 7
Coming soon

Op de toren zit een haan

    Hubertus, de haan van de kerktoren, is van zijn toren gewaaid en komt terecht in de zandbak van het schoolplein. Samen met Hubertus gaan de kinderen op ontdekkingstocht in de school, op het schoolplein en in de buurt…

Bekijk project Groep 1-2
Coming soon

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

Wist je dat je midden in een verdedigingslinie woont die dwars door Nederland loopt? Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie: een super slimme uitvinding die gebouwd is om ons in oorlogstijd te beschermen. De vele onderdelen van de Waterlinie liggen…

Bekijk project groep 5
Coming soon

De Grebbelinie

  In de Gelderse Vallei zijn in het landschap nog veel sporen te zien van de Grebbelinie. Deze linie was tijdens de Tweede Wereldoorlog de hoofdverdedigingslinie van Nederland. In dit project leren de leerlingen wat de Grebbelinie is en welke…

Bekijk project groep 8
Coming soon

Pyramide van Austerlitz

Vlak bij het dorp Austerlitz staat een piramide. Geen echte Egyptische piramide, van steen, duizenden jaren oud en met geheime gangen erin. Maar… er staat toch maar een ‘echte namaak’ Egyptische piramide midden in Nederland! En die staat daar niet…

Bekijk project groep 7

De buurt in beeld (2019-2020)

Atlas, wegenkaart, wandelkaart, hoogtekaart? In het project De buurt in beeld komen de leerlingen het een en ander te weten over kaarten in alle soorten en maten. Van heel praktische kaarten tot prachtige geïllustreerde exemplaren uit de 16e eeuw. Ook…

Bekijk project groep 5-6

Erfgoed doen!

Ga aan de slag met erfgoed. Zo ontdekken leerlingen de verhalen over de plek waar ze wonen. Ze leren waarom hun omgeving eruit ziet zoals het nu is. Dat helpt hen betekenis te geven aan hun omgeving. Op deze website vind…

Bekijk project Groep 1-2 Groep 3-4 groep 5-6 groep 7-8
Coming soon

Langs de Limes

Dwars door de provincie Utrecht loopt de Limes, de vroegere grens van het Romeinse rijk. Want Romeinen woonden niet alleen in het verre Rome, maar ook hier in onze streken. Overal zijn nog resten te vinden van hun dagelijks leven.…

Bekijk project groep 5-6
Coming soon

De Nieuwe Hollandse Waterlinie

Wist je dat je midden in een verdedigingslinie woont die dwars door Nederland loopt? Dat is de Nieuwe Hollandse Waterlinie: een super slimme uitvinding die gebouwd is om ons in oorlogstijd te beschermen. De vele onderdelen van de Waterlinie liggen…

Bekijk project groep 6
Coming soon

Rondje om de kerk

De overgrootvader van Frederika Kortenhorst reisde in de 19e eeuw rond door de provincie. ANWB-borden en Tomtoms bestonden toen nog niet. Maar er waren wel kerktorens… Frederika duikt in de geschiedenis van haar opa en treedt in zijn voetsporen… Ook…

Bekijk project groep 5-6
Coming soon

Wie woont of werkt waar?

Bekijk een bijzondere plek of monument uit je eigen omgeving eens door de ogen van iemand die er woont of werkt. Bijvoorbeeld: de koster van de kerk, de molenaar, de smid of de jonkvrouw van het kasteel. De leerlingen worden…

Bekijk project Groep 3-4
Coming soon

Plaatselijke figuren

  Kijk eens naar dit historische portret. Wat zie je? Wat zijn dat voor mensen? Waarom hebben deze personen zich laten portretteren en waarom op deze manier? De leerlingen leren aan de hand van portretfoto’s van de historische vereniging de…

Bekijk project groep 5-6
Coming soon

Leven in de IJzertijd

Waar nu het industriepark Zenderpark is stonden in de prehistorie boerderijen. Uit gevonden voorwerpen weten we wat de mensen in de ijzertijd aten, wat ze droegen en hoe ze woonden. In het Museum IJsselstein kun je deze voorwerpen bekijken. Daar…

Bekijk project groep 6
Coming soon

Op de toren zit een haan

    Hubertus, de haan van de kerktoren, is van zijn toren gewaaid en komt terecht in de zandbak van het schoolplein. Samen met Hubertus gaan de kinderen op ontdekkingstocht in de school, op het schoolplein en in de buurt…

Bekijk project Groep 1-2
Coming soon

Rondje om de kerk

  De overgrootvader van Frederik Kortenhorst reisde in de 19e eeuw rond door de provincie. ANWB-borden en Tomtoms bestonden toen nog niet. Maar er waren wel kerktorens… Frederik duikt in de geschiedenis van zijn opa en treedt in zijn voetsporen……

Bekijk project groep 5
Coming soon

Stein aan de IJssel

In IJsselstein stond vroeger een prachtig kasteel. Nu is alleen de Looierstoren over, maar het was een groot kasteel dat in 1418 door Jacoba van Beieren werd gebouwd op de fundamenten van een nog ouder kasteel. De bekendste bewoner was…

Bekijk project groep 7-8
Coming soon

Dit herdenken wij

Overal vind je monumenten om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Maar de oorlog is inmiddels 70 jaar geleden. Waarom staan deze monumenten er nu nog steeds? En wat is het verhaal erachter? En als je zelf een monument voor iets…

Bekijk project groep 7-8
Coming soon

Langs de Limes

Dwars door de provincie Utrecht loopt de Limes, de vroegere grens van het Romeinse rijk. Want Romeinen woonden niet alleen in het verre Rome, maar ook hier in onze streken. Overal zijn nog resten te vinden van hun dagelijks leven.…

Bekijk project groep 5
Coming soon

Plaatselijke figuren

Kijk eens naar dit historische portret. Wat zie je? Wat zijn dat voor mensen? Waarom hebben deze personen zich laten portretteren en waarom op deze manier? De leerlingen leren aan de hand van portretfoto’s van de historische vereniging de geschiedenis…

Bekijk project groep 6
Coming soon

Wind in de zeilen

Een echte molenaar leidt de kinderen rond in zijn domein. Wanneer werd deze molen gebouwd? Wat was zijn functie? En hoe werkt hij? Waarom staat de molen juist hier? En hoe leefde een molenaar? Na dit project bekijk je de…

Bekijk project groep 7-8
Coming soon

Plaatselijke figuren

Kijk eens naar dit historische portret. Wat zie je? Wat zijn dat voor mensen? Waarom hebben deze personen zich laten portretteren en waarom op deze manier? De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van een persoon uit de eigen omgeving…

Bekijk project groep 5-6
Coming soon

De klas van ’45

Zij zaten alle vijf in De klas van ’45: Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Via een boeiende, interactieve tentoonstelling ervaren de leerlingen hun waargebeurde verhalen. Met Cor die midden in de verdedigingslinie woont, beleven zij de inval van de…

Bekijk project groep 7-8

Buitenplaatsen (2019-2020)

Buitenplaatsen? Wat zijn dat eigenlijk en wie woonden daar? In de provincie Utrecht zijn veel buitenplaatsen. De ene nog mooier en groter dan de andere. Vaak pronkend langs de weg of het water. In dit project maken de leerlingen kennis met het…

Bekijk project groep 7-8
Coming soon

De troubadour op het plein

  De middeleeuwen… Hebben we die ook gehad in onze stad? En wat is een troubadour? Zingt die het nieuws? We gaan terug in de tijd om te kijken hoe de wereld om ons heen er in de middeleeuwen uitzag.…

Bekijk project Groep 3-4
Coming soon

Wilhelm en Willie

Volksmeisje Willie komt als dienstmeisje terecht in het kasteel Huis Doorn. Haar baas is geen gewone Doornaar, maar de ex-keizer van Duitsland, Wilhelm II. Aan de hand van haar verhaal beleven de leerlingen hoe Wilhelm en zijn personeel leefden. De…

Bekijk project groep 5
Coming soon

Het plot

In een oud klaslokaal ligt een omgevallen stoel. Wat is er gebeurd? Een ruzie, een ontsnapping of totaal iets anders? Leerlingen construeren hun eigen verhaal. De verschillende ruimten in Museum Soest worden filmlocaties. De leerlingen gaan in groepjes hun eigen…

Bekijk project groep 7-8
Coming soon

Op stap met Jet en Jan

Jet en Jan leefden honderd jaar geleden. Wat deden kinderen toen allemaal? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? Wat is een gulden en wat kon je daar in die dagen voor kopen? In het plaatselijk historisch museum brengen…

Bekijk project groep 5